Nu ska förskolorna närvaromätas

Senast i juni presenterar utbildningskontoret en modell för digital närvaromätning för samtliga förskolor i Linköping - såväl kommunala som fristående.

Catharina Rosencrantz berättar om närvaromätningen som på sikt ska öka kvalitén och resurshanteringen i våra förskolor.

Catharina Rosencrantz berättar om närvaromätningen som på sikt ska öka kvalitén och resurshanteringen i våra förskolor.

Foto:

Linköping2014-02-14 07:44


Syftet är att förskolornas bemanning ska fördelas bättre och kunna ge bättre underlag till fördelningen av resurserna.
- Barnens närvaro ser väldigt olika ut i verkligheten jämfört med schemat. I dag finns inget incitament till att lämna in korrigerade scheman, så i det stora hela behöver vi ett bättre planeringsunderlag för att komma förbi de systematiska skillnader som finns i dag, säger Catharina Rosencrantz, ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Förebild i norr
Utbildningskontoret genomförde under 2013 en pilotstudie för att mäta närvaron på 13 förskolor där barnens scheman registrerades på läsplattor. Detta jämfördes sedan med de faktiska närvarotiderna.
- Jag tror att föräldrarna upplever mätningen som rimligt. Vi får bättre styrning av våra resurser samtidigt som kvalitén i förskolan blir högre, säger hon.
I Skellefteå har närvaromätningen redan inletts, med mycket goda resultat.
- De är jättenöjda över att de i realtid kan gå in och kolla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om