Ny reform främjar invandrares skolgång

Linköpings kommun presenterade i går resultatet av kartläggningen av nyanlända ur flera olika perspektiv, bland annat ur ett pedagogiskt perspektiv och ur forskningsperspektiv. Catharina Rosencrantz, ordförande i barn- och ungdomsnämnden höll inledningstalet för seminariet.

Barn- och ungdomsnämndens ordförande Catharina Rosencrantz vill se varje individs potential i stället för att vara problemorienterad.

Barn- och ungdomsnämndens ordförande Catharina Rosencrantz vill se varje individs potential i stället för att vara problemorienterad.

Foto:

Linköping2013-11-15 07:56


- Linköping är unikt i Sverige med kartläggningsmaterial av den här typen. Vi har gjort det sedan 2010 på uppdrag av Skolverket. Vi behöver gå från grupperspektiv till individperspektiv.
I Sverige har vi en tradition att dela in folk i grupper, men det är ytterst sällan grupperna är homogena.
Så är det också i de internationella klasserna där det kan vara enorma skillnader mellan elevernas erfarenhet.
Vi vill se till de individuella förmågorna i stället för att dela in dem i fack efter till exempel skrivfärdighet.
En del har aldrig gått i skola innan, och analfabeterna behöver komma på banan så fort det går.
Kommunen vill att skolorna pratar med eleven och identifierar vad som är bra och vad som kan utvecklas.
Det är inte alltid eleven själv kan berätta det. Klasserna behöver delas upp efter förmågor i stället för efter ursprung. Det ska byggas en pedagogisk länk mellan elever och lärare för att elever i internationella klasser snabbt ska kunna gå över till vanliga klasser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om