Nya sms-biljetter får kritik

Idag går det inte längre att använda sig av det gamla sms-biljett-systemet på Östgötatrafikens tätortsbussar. Att betala via mobiltelefonen är fortfarande möjligt men det nya systemet medför en hel del förändringar som innefattar personregistrering.

Möjligheten att köpa sms-biljett till Östgötatrafikens tätortsbussar förändras idag. Nu krävs en registrering av personnummer och mobilnummer innan köpet är möjligt.

Möjligheten att köpa sms-biljett till Östgötatrafikens tätortsbussar förändras idag. Nu krävs en registrering av personnummer och mobilnummer innan köpet är möjligt.

Foto:

Linköping2013-02-01 07:45


Anledningen till personregistreringen är ett direkt resultat av den EU-lagstiftning som kräver att köpare identifierar sig för att på sikt förhindra penningtvätt. Förändringarna har redan fått kritik från många håll, inte minst från Östgötatrafiken själva.
- Det har kommit in en hel del synpunkter från våra resenärer. Vi är inte nöjda med förändringen själva men vi måste följa lagen. Det kommer att bli krångligare eftersom man måste registrera sina personuppgifter och därför tror vi att vi kommer att tappa spontanresenärerna, säger Sylvia Rydström, kommunikationschef på Östgötatrafiken.

Registrera personuppgifter
Resenären måste registrera sitt telefonnummer och sitt personnummer via en webbsida en gång, för att kunna använda den nya sms-tjänsten.
På samma sida väljer man även vilket sätt man vill betala biljetten på. Antingen kan den betalas via ett betalkort eller via faktura. Det finns även möjlighet till förenklad registrering via mobilen, dock innebär det att man endast kan betala via faktura. Flera mobilnummer kan registreras på ett personnummer och därmed en betalare. Dock måste personen som står registrerad som köpare vara myndig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om