För den som ska åka med tåg och buss i Östergötland kan det verka ologiskt att det är dyrare att åka en kort resa än en längre. Regionpolitikerna håller med och genomför nu därför en ny prismodell i Östergötland.
Dagens prissystem utgår från en zonkarta med 310 fasta zoner och ytterligare ett antal tätorts- och näromårdeszoner. Det nya prissystemet baseras i stället på individuella zoner som ska styras utifrån kundernas resmönster och önskemål.
– Var och en kan välja sin egen utgångspunkt och välja någon av de fyra zontyperna utifrån det, sa Jan Owe-Larsson (M) inför beslutet i regionfullmäktige.
Jan Owe-Larsson var mycket nöjd över att som moderat kunna förena individens frihet med det kollektiva i form av trafiken.
Den nya prismodellen införs i samband med det nya biljett- och betalsystem som Östgötatrafikens styrelse tidigare har beslutat om och som tas fram i samarbete med Skånetrafiken och Blekingetrafiken.
I Skåne var det en del problem med tekniken när systemet infördes.
– De barnsjukdomarna kommer förhoppningsvist att vara lösta när systemet införs i Östergötland, sa Martin Tollén (S).
Trafik- och samhällsplaneringsnämnden kommer senare fatta beslut om sortiment och priser. Målet är att göra prismodellen “intäktsneutral”, det vill säga det ska inte bli dyrare att åka med Östgötatrafiken.
Dagens prissystem med zonkarta har använts inom kollektivtrafiken i Östergötland sedan tidigt 1990-tal.
Beslutet togs av ett enigt regionfullmäktige på onsdagen.