Obalans i tidplan och sträckning

Ostlänken avhandlades på Transportforum.

Infrastrukturminister Anna Johansson besökte Transport där hon medgav att det fanns en obalans i Tidplanen och osäkerhet i finansieringsfrågorna. Foto: Tommy Pettersson

Infrastrukturminister Anna Johansson besökte Transport där hon medgav att det fanns en obalans i Tidplanen och osäkerhet i finansieringsfrågorna. Foto: Tommy Pettersson

Foto:

Linköping2016-01-13 11:54


Dag ett på det betydelsefulla Transportforum i Linköping blev intressant men kanske inte så angenäm som besökare från Linköping och Norrköping hade hoppats. Det var många deltagare som enbart kom till transportmötet för att lyssna på Sverigeförhandlarnas förslag om finansiering av höghastighetståg i Sverige.

Konferensen som arrangeras av VTI inledes med tal av Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör vid VTI och infrastrukturminister Anna Johansson därefter följde så kallade sessioner. En av dessa sessioner tilldrog så pass mycket intresse att ett par hundra människor inte fick plats i Wallenbergssalen och fick gå någon annanstans istället. När Sverigeförhandlingen håller ett möte i Linköping borde kunnat räkna ut att det kommer en stor åhörarskara.

Vem ska betala?
Sverigeförhandlingen passade på att överlämna en delrapport till infrastrukturminister Anna Johansson om höghastighetsjärnvägens finansiering och kommersiella förutsättningar för trafikering. I delrapport två menar man att Höghastighetsjärnvägen bör finansieras med lån, ha ett tydligt statligt kostnadsansvar och att det är möjligt att bedriva kommersiell trafik på den nya järnvägen.

Upp till tio procent av kostnaderna för höghastighetsjärnvägen kan finansieras via bland annat medfinansiering från kommuner och regioner, banavgifter och tillfälliga infrastrukturskatter. Resterande kostnader bör finansieras med statliga lån. Kommuner och regioner kan bidra genom medfinansiering som kan baseras på ökade fastighetsvärden.

- Det man kan säga först är att det finns en bred politisk förankring om Sverigeförhandlingen om nya stambanor samt höghastighetsbanor men det är också så att det råder stor osäkerhet inte minst kring finansierings och de siffror som Trafikverket tidigare har presenterat. Vi fick nyligen nya prognossiffror som visar att tidigare underlag ligger klart i underkant minst sagt, säger Infrastrukturminister Anna Johansson bestämt och fortsätter.

- Även bansträckningen är en fråga som inte är klar. Arbetet fortskrider enligt plan men det är klart att om inte finansieringsfrågorna är klara kan det äventyra tidplan och annat.Vi har ju andra järnvägssatsningar som är viktiga också.

Läs mer i onsdagens papperstidning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om