Den 13 november signerade samtliga Ostlänkskommuner, Region Östergötland och Landstinget Sörmland sina avtal med Sverigeförhandlingen om medfinansiering, ökat bostadsbyggande, stationsläge samt genomförande och ansvar.
Stationsläget klart?
I och med undertecknandet ska kommunerna tillsammans bygga 55 000 bostäder och medfinansiera Ostlänken med 525 miljoner kronor. Linköpings åtagande i de aktuella avtalen omfattar 15 300 nya bostäder från 2016 till 2035, vilket innebär ett åtagande om 765 bostäder per år. Staten å sin sida finansierar ett grundutförande av station och järnvägsanläggning i staden.
I avtalet med Linköping framgår att staten ska svara för en station i grundutförande. Detta definieras som ett markförlagt höjdläge, med inriktningen att minimera eventuella barriäreffekter i tättbebyggda miljöer. Kommunen ska bekosta tilläggslösningar vilkets kan jämföras med Norrköping där trafikverket diskuterar upphöjt läge och en gemensam ekonomisk lösning.
När och hur fort?
Avtalen utgår ifrån Ostlänkens sträckning, Järna - Linköping, som en del av ett system för höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg respektive Malmö. Höghastighetsjärnvägen planeras för persontåg i upp till 320 kilometer i timmen men om det blir den hastigheten återstår att se. Även tidpunkten för byggstart och ett besked om slutförandet av Ostlänken är än så länge osäkra faktorer.