I april månad kom Banverkets besked. De plockade bort Ostlänken från den plan som stäcker sig till 2015. Nattsvart för kommunen som hoppats tidigarelägga Östlänken till 2010.
Men i juni satte regeringen ner foten och förklarade att de skulle bygga citytunneln för att klara flaskhalsen in till Stockholms central.
I den vevan tyckte man också att kommuner i regionen skulle vara med och finansiera kalaset. Det tyckte Linköpings kommun var en bra ide och förklarade sig villiga att satsa 50 miljoner kronor ihop med andra berörda kommuner längs Ostlänken. Detta förutsatt att regeringen tillsatte en statlig förhandlingsman som skulle jobba med att hitta privata intressenter som var beredda att satsa på Ostlänken. Sedan gick hela projektet i stå och alla åkte på semester.
Nu är politikerna tillbaka i selen och i mars nästa år ska regeringen lägga sin infrastrukturproposition.
Ostlänken byggs 2013
Säga vad man vill om politikerna från Linköping, men ger upp fajten om att tidigarelägga byggandet av Ostlänken det gör man inte.I veckan var kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall i Stockholm och träffade Carl Cederschiöld, regeringens man, för att diskutera avtalet mellan järnvägsintressenter och staten om citytunneln.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!