Ostlänken enligt SAP

Det råder näst intill total enighet om att Sverige behöver ta ett nytt hundraårskliv inom infrastrukturområdet. Ostlänken ska byggas.

Lasse Stjernkvist är i stort sett överens med Elisabeth Nilsson och Jan Björklund.

Lasse Stjernkvist är i stort sett överens med Elisabeth Nilsson och Jan Björklund.

Foto:

Linköping2012-10-31 07:40


Vad man däremot inte är överens om mellan blocken är tidtabellen för byggandet av järnvägen eller med vilken hastighet tågen ska susa fram.

Länets sossar
Igår presenterade socialdemokraterna nationellt sin satsning på Ostlänken och i det förslaget ryms såväl höghastighetståg som planer för hela sträckan till Göteborg. Med andra ord föreslår man fullängd för den så kallade Götalandsbanan och Europabanan.
De här beskeden välkomnas naturligtvis av socialdemokraterna i Östergötland.
- Det är framförallt två skillnader vi har gentemot den borgerliga alliansen. Ett vi vill bygga hela Götalandsbanan och vi förespråkar dessutom höghastighetståg istället. Det senare förslaget om höghastighetståg är väl ingen avgörande fråga oss socialdemokrater i Östergötland. Vad vi vill trycka på är att komma igång tidigare men då krävs det att vi måste komma överens om vad vi ska och hur vi ska bygga järnvägen. Höghastighetståg eller ej är ju frågan, säger Lars Stjernkvist, kommunstyrelsens ordförande i Norrköping och fortsätter.
- Vi har jätteproblem i vårt län med trängseln på spåren och övriga behov att bygga ut hela Götalandsbanan direkt har jag svårt att bedöma behovet av. Med den samstämmighet som nu finns måste vi jobba med att få igång byggnationen av Ostlänken så snabbt som möjligt, säger Lars Stjernkvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om