Många ärenden kring den nya järnvägsförbindelsen Ostlänken kommer de närmaste tio åren att sysselsätta politikerna i Östergötlands två största kommuner, Linköping och Norrköping. Men frågan är hur många inhemska jobb som kommer att skapas?
Miljardsatsningar
Satsningen kommer att ha stor betydelse för länet och i Norrköping räknar Ulf Arumskog, utvecklingschef och samordnare för Ostlänken i Norrköpings kommun, med att Trafikverket är igång med Norrköpingsplaneringen i början av nästa år.
- Det är många delar i Ostlänken som skall planeras och först blir bangården på Händelö, som kanske kan få byggstart 2017 om allt planeringsarbete går som det skall. Tanken är att godstransporter skall separeras i ett yttre spår och inte gå genom det nya resecentrum som skall byggas, så därför kan den delen komma igång tidigare.
Det är något vi håller på och analyserar just nu tillsammans med Trafikverket, säger Ulf Arumskog i ett uttalande, som tror att den analysen kan vara klar till årsskiftet. Kostnaden för det yttre spåret är beräknat till 1,5 miljarder.
Ostlänken ger jobb på hemmaplan
2017 är det byggstart för ett av landets största infrastrukturprojekt. Ostlänken är nu i full gång på planeringsstadiet i den första delen av sträckan mellan Stockholm och Trosa. Snart är det dags för sträckan Norrköping/ Linköping och byggstart i Norrköping beräknas till 2017.
Ostlänken kommer att ge en hel del jobb men frågan är om de skapas av svenska företag i någon större utsträckning?
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!