Den beslutade summan är mer än drygt 100 miljarder mer än nu gällande trafikplan och innebär att det blir fart på underhåll och drift som kommer att ge effekter på pendeltågstrafiken bland annat.
Glädjande tycker den östgötska riksdagsledamoten Johan Andersson som ser dagens beslut som ett möjliggörande av slutförandet av Ostlänkenprojektet.
- De nya ramarna innehåller stora tillskott till drift och underhåll samtidigt som att ramen för utvecklingsåtgärder ökar. I de gamla ramarna har första delen av Ostlänkenprojektet finansierats och nu ges bra förutsättningar för en finansiering av hela projektet vilket gynnar Östergötland, säger Johan Andersson, riksdagsledamot, (S).
Ostlänkenprojektet utökar kapaciteten på södra stambanan, något som skulle ge positiva effekter på länets pendeltågstrafik.
- Dagens beslut är dessutom helt nödvändigt för att kunna klara av de strategiska investeringar i Sveriges infrastruktur som förbättrar möjligheterna för människor att leva i hela landet och pendla till jobben. Samtidigt måste godstrafiken få bättre förutsättningar, i ett led att nå miljömålen, säger Johan Andersson.