Ostlänken var god dröj

Turerna kring ostlänksprojektet har varit många och det har skrivits spaltkilometer i lokalpressen om höghastighetsspåret som kommer igång 2017? Allting tycktes vara klappat och klart i augusti 2012 när den dåvarande Alliansregeringen specialchartrade ett tåg för att triumfera i Östergötland.

Hur länge får linköpingsborna vänta på höghastighets kommunikationer?

Hur länge får linköpingsborna vänta på höghastighets kommunikationer?

Foto:

Linköping2015-04-18 04:05


Väl framme vid resecentrum i Linköping deklarerade man frankt att 55 miljarder skulle gå till en jättelik infrastruktursatsning.
30 miljarder var då specialdesignade för ostlänken med start år 2017.
Kommunpolitiker, oavsett partitillhörighet, i Sörmland och Ostergötlande jublade ikapp.

Vad har hänt?
Järnvägsunderhållet är sedan länge eftersatt och förtroendet hos folk för järnvägen är i bottenläge i takt med att tågen inte passar tiderna.
Det är därför positivt att den sittande regeringen nyligen lade fram sina aktuella satsningar på järnvägen vilka innebär extra anslag på drygt 620 miljoner kronor under 2015 och sedan mer än en miljard årligen fram till och med 2018.
Men på sikt kommer inte vanligt underhåll på befintliga spår att räcka till. Det är nya- och fler spår som behövs i vissa delar av Sverige.
Trafikverket, som har en nyckelroll i alla dessa oerhört viktiga kommunikationsfrågor, släppte för en tid sedan fram ett "stickspår" om att ostlänken skulle dras utanför Linköping istället för som planerat, rakt igenom.
Den nya spårutredningen som föreslogs, förbifart Linköping, fick samtliga kommunalråd i Linköping att reagera och påstå att Trafikverket hade spårat ur totalt.

Drakonisk händelse
Den 6 e mars 2015 klockan 11:09 damp det ned ett mail till kommunstyrelsens ordförande Lena Micko från en tjänsteman på regeringskansliet.
Mailet var ett svar på en fråga som Micko ställt angående en ansökan om pengar för tillgänglighetsåtgärder för effektiv kollektivtrafik.
På grund av Trafikverkets hantering missade Linköpings kommun den utlysta möjligheten till EU finansiering av sitt ansökta projekt.
Trafikverket sorterade bort ansökan eftersom ostlänken skulle dras utanför Linköping!
- Jag fick en fråga angående sista datum för regeringen att lämna in CEF-ansökningarna och att återkoppla till dig. Sista datum var den 26 e februari.
Jag tittar dock vidare på hur dialogen har skötts.
Det känns givetvis inte bra med så skilda bilder av Trafikverkets inställning till projektet, svarar tjänstemannen som svarat på Lena Mickos fråga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om