Kommunen köpte säkerhet för miljoner utan upphandling

Med omedelbar verkan fick den dåvarande säkerhetschefen sparken i november 2019. Uppgifterna om varför var då knapphändiga men i en rapport som kommunen själva beställt framkommer uppgifter om "kompistjänster" och felaktiga avtal och inköp.

När kommunledningen under 2018 och 2019 såg brister i ledningen av säkerhetsavdelningen genomfördes flera kontroller. Hösten 2019 anlitades ett externt revisionsbolag för djupare kontroll.

När kommunledningen under 2018 och 2019 såg brister i ledningen av säkerhetsavdelningen genomfördes flera kontroller. Hösten 2019 anlitades ett externt revisionsbolag för djupare kontroll.

Foto: Johnny Gustavsson

Linköping2020-08-31 09:32

Vår granskning visar att kommunledningen under våren 2020 tvingats betala för att ta sig ur ett avtal om köp av säkerhetstjänster som visade sig oanvändbara.

I flera år har säkerhetsavdelningen, som lyder under kommunledningsförvaltningen, köpt konsulttjänster även då den egna personalen besuttit kompetens. Det visar en rapport från ett revisionsbolag. Även säkerhetsutrustning som visat sig onödig för en kommun att äga köptes in. Köpen har inte följt lagar och interna regler.

Ett exempel är en bärbar scanningsutrustning av typen Flatscan 30xs, för 165 000 kronor. På en hemsida där utrustningen säljs marknadsförs den som ”den ultimata säkerhetslösningen för bombgrupper, tullagenter och flygplatssäkerhetsteam”.

Ett annat exempel är ett avancerat larmsystem, ”Crisis commander”, avsett för masslarm till stora grupper anställda. Dokumentation som vi tagit del av visar att kommunen gick in i vad som var tänkt som ett fyraårigt avtal om larmsystemet och redan hade betalat strax över en miljon kronor. Utbildningsförvaltningen valdes ut som första enhet där personal skulle anslutas. Avtalet träffades av kommunens tidigare säkerhetschef och utbildningsförvaltningen var tänkt som modell när övriga anställda i kommunen skulle anslutas. ”Crisis commander” gick dock inte att koppla ihop med kommunens övriga nätverk, uppger kommundirektören idag.

Den 5 november 2019 informerade Linköpings kommun om att den dåvarande säkerhetschefen fått sparken med omedelbar verkan. Kommundirektör Paul Håkansson gav relativt knapphändiga uppgifter om bakgrunden men uppgav att säkerhetschefen haft problem att leda avdelningen. ”Brister som uppdagats har lett till att det inte finns den ordning och reda inom administrativa frågor som måste finnas i en sådan enhet”, sa Paul Håkansson.

Handlingar som vi nu tagit del av visar att den tidigare säkerhetschefen i upprepade fall gjort affärer för kommunens räkning utan att följa lagar och regler om offentlig upphandling och kommunens interna regler.

Efter att säkerhetschefen slutat sa Linköpings kommun upp avtalet för ”Crisis commander”. Företaget ville inte godta uppsägningen. Tvisten slutade med en uppgörelse där Linköpings kommun nu betalat ytterligare 390 000 kronor för att få slut på ärendet.

I oktober 2019 anlitade kommunledningen revisionsbyrån KPMG som gick igenom delar av säkerhetsavdelningens ekonomi med stickprov från 2018 och 2019. Rapporten visar på missförhållanden i samtliga undersökta fall. KPMG beskriver en möjlig korruption: ”Enligt intervjuer har upphandling av flera granskade leverantörer skett genom kompisprincipen. Det vill säga säkerhetschefen har valt leverantör för att denne är bekant med säkerhetschefen. Det finns inget dokumenterat underlag för konkurrensutsättning för något av köpen” skriver KPMG.

Sju leverantörer av säkerhetsutrustning, säkerhetslösningar eller säkerhetsutbildningar valdes ut och 12 fakturor granskades, där kommunen totalt handlat för 2,9 miljoner kronor. I samtliga fall har säkerhetsavdelningen brutit mot kommunens policy och riktlinjer för inköp. Köpen är inte upphandlade, det saknas offerter och specifikationer av vad fakturorna avser. I flera fall har den tidigare säkerhetschefen beslutsattesterat fakturor där han själv varit beställare.

I två fall har information på fakturor, totalt värda 801 907 kronor, sekretessbelagts helt av den tidigare säkerhetschefen med hänvisning till rikets försvar så att det i efterhand inte gått att kontrollera vad som köpts.

En eller flera fakturor kan vara luft-fakturor, enligt KPMG-rapporten. ”Det finns en risk för att fakturerad summa och syfte med inköpen inte är tillförlitliga” skriver revisionsbolaget. Det finns också risk att onödiga köp har gjorts eller att kommunen har betalat för inköp av kompetens som redan fanns hos egna anställda, enligt KPMG. Inköp har också bokförts på felaktiga ställen.

En kommun är enligt Lagen om offentlig upphandling skyldig att upphandla köp som kommunen gör, för att undvika jäv och korruption. Om summan hamnar under gränsvärdet för krav på upphandling får kommunen göra ett direktköp, men det ska dokumenteras. Det är inte tillåtet att göra olika mindre köp för att dela upp en summa och hamna under gränsvärdet.

Ansvarar för all säkerhet

Säkerhetsavdelningen i Linköpings kommun ansvarar för hela kommunkoncernens säkerhet, risk- och sårbarhetsanalyser, brottsförebyggande arbete och säkerhet vid olika evenemang. Den jobbar även med frågor om civilt försvar i visst samarbete med andra myndigheter, däribland länsstyrelsen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Avdelningen och dess chef lyder under kommunledningsförvaltningen, som är tjänstemannaorganisation till kommunstyrelsens politiker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!