Remisser kommer bort

Sjukvårdens hantering av remisser kritiseras av Patientnämnden i Östergötland.
- Det handlar om ett onödigt problem som skapar mycket oro hos patienterna, säger Sara Larsson (C), ordförande i Patientnämnden.

Sara Larsson (C), ordförande i Patientnämnden, ser att många patienter utsätts för onödig oro på grund av att deras remisser hanteras dåligt.

Sara Larsson (C), ordförande i Patientnämnden, ser att många patienter utsätts för onödig oro på grund av att deras remisser hanteras dåligt.

Foto:

Linköping2013-05-29 06:46


Patientnämnden riktar kritik mot hanteringen av remisser inom Landstinget i Östergötland.
Allvarligast ser nämnden på att remisser kommit bort och att problemet inte verkar försvinna trots tidigare påpekanden.
Är man missnöjd med den vård man fått i Landstinget i Östergötland kan man vända sig till Patientnämnden för att berätta om sina upplevelser.
Patientnämnden ska utifrån synpunkter och klagomål stödja och hjälpa enskilda patienter och bidra till kvalitetsutvecklingen i hälso- och sjukvården. Nämnden tar emot ungefär 1000 klagomål från patienter per år.

Återkommande
- Det vi ser, återkommande år från år, är ett problem med remisser. Det är allvarligt för att det skapar oro hos patienter och kan i vissa fall påverka vårdkvaliteten, säger Sara Larsson, för Patientnämnden.
En stor andel av de patienter som hör av sig till Patientnämnden har åsikter om hur deras remiss hanterats.
Det handlar om oklarheter om remisser skickats, remisser som komit bort, remisser som avvisats utan att patienten informerats, lång tid innan remiss hanteras, remissbekräftelse inte skickas till patienten och att inte patienten vet vad som ska hända i nästa skede.
- Det handlar om respekt för patienterna.
Om patienterna dessutom är osäkra på vad som hänt med deras remiss kanske de hör av sig till sin vårdcentral och tar upp vårdtid från någon annan, säger Sara Larsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om