Det har höjts kritiska röster om den byggnation som blir flera hundra meter lång och hög som ett fyravåningshus med en konstgjord ö i Stångån som bärare. Tunnelalternativet har funnits med i planringen tidigare men det alternativet har förkastats på grund av att det anses att det blir för dyrt. Men när tunneln kastades fram förra gången var det en ytligare nedgrävning med betongkasuner som grund för att klara påfrestningarna i den dyiga marken vid Stångån. Det nya alternativet som förs fram och som förmodligen blir billigare är en djupdykning ned i berget och då slipper man kasunlösningen.
35 miljarders bygge
Ostlänken är en planerad ny dubbelspårig järnväg mellan Järna utanför Södertälje och Linköping som ska ge snabbare resor mellan storstadsregionerna och förbättrade pendlingsmöjligheter mellan Stockholm och Östergötland. Ostlänken planeras för persontåg i upp till 320 kilometer i timmen och beräknas kosta cirka 35 miljarder kronor. Byggstart planeras till 2017 med sikte på att banan ska stå klar för trafik 2028.Trafikverket och Linköpings kommun har nu enats om att gemensamt utreda möjligheten att dra den nya järnvägen i tunnel och placera Linköpings station under jord när Ostlänken byggs.
Resecentrum grävs ned
Så kom då beskedet om att Ostlänkens tunnelalternativ dammas av igen. Det har diskuterats under hösten inte minst i "expert" kretsar om den gigantiska bron som ska bära fram tågen över Stångån.
Den här delen av spåren placeras i en tunnel.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!