Röda Korsets nya tjänst lyssnar på människor

För den som behöver någon att prata med finns ett nytt nummer att ringa. För att lindra ensamhet har Röda Korset i Linköping startat en samtalstjänst.

Lena Nilsson är en av fyra personer som ingår i ledningsgruppen.

Lena Nilsson är en av fyra personer som ingår i ledningsgruppen.

Foto: Maja Kullered

Linköping2020-07-06 16:02

I coronatider går Lena Nilsson runt med två telefoner. Den ena är hennes vanliga, men den andra är Röda Korsets samtalstelefon. Dit kan den som behöver prata av sig ringa. Under coronapandemin har kris- och beredskapsgruppen på Röda Korset Södra i Linköping startat en samtalstjänst. 

– Det dök upp tankar att vi måste göra något i kris- och beredskapsgruppen. Så kom vi på idén med samtalstjänst, berättar Lena Nilsson som varit volontär på Röda Korset sedan 1979. 

Hon lägger ner en heltidstjänst på föreningen som informatör och utbildare. Men liksom de flesta av volontärerna är hon pensionär och i riskgrupp, så under våren har arbetet sett lite annorlunda ut. Vi träffas på uteplatsen vid Röda korsets lokal på Repslagaregatan i Linköping och kollegan Gudrun Öberg är med på telefon. Lokalen har använts lite mindre under våren.

– Plötsligt kunde vi inte vara här utan fick sitta hemma, säger Lena. Det är tråkigt. 

Men att ledningsgruppen har fått igång samtalstjänsten är positivt, tycker Lena Nilsson och Gudrun Öberg. Hela maj och juni har de varit schemalagda och de uppskattar att de fått ett tiotal samtal, vissa orossamtal men även en del som bara velat prata. Att det inte varit så högt tryck kan bero på att äldreboenden haft fokus på sjukdomen eller att folk skäms, tror Lena Nilsson.

– Men det här bygger på frivillighet, vi ringer inte runt. 

De är 13 volontärer som är schemalagda olika dagar, varje dag 10–16 finns någon tillgänglig. Lena Nilsson svarar och sedan får den som har jour ringa upp. 

Hittills har tjänsten enbart riktat sig till äldreboenden, hemtjänsten och vårdcentraler. Ledningsgruppen har samarbetat med kommunen, vilket har underlättat. På så sätt har det gått att kontakta alla enhetschefer för kommunens äldreboenden, och det var kommunen som tipsade om att inkludera vårdcentralerna. 

Men nu har de beslutat att utöka samtalstjänsten så att vem som helst är välkommen att ringa. 

– Nu i juli är det varmt och man kan ses ute, men hur blir det i november när det är kallt och folk behöver sitta ensamma inne? säger Gudrun Öberg.

– Vi kan inte lösa andras problem, vi är inte psykologer eller terapeuter. Men det kan hjälpa ganska mycket att prata av sig, att höra sin egen röst och vad man säger på ett annat sätt. Många tackar för att man bara har lyssnat, säger Lena Nilsson.

Telefonnumret är 013 12 24 50. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!