Utgångspunkten i förslaget syftar till att använda sig av dataspelets mekanismer och överföra dessa till den fysiska parkleken.
Vinnarna bakom förslaget är ett gäng fristående landskapsarkitekter som formgav förslaget som en del i deras examensarbete.
Lek och samspel
Juryns motivering bottnade främst i det sätt som förslaget belyser själva leken samt hur de har tagit tillvara på barns behov av lek och samspel.
- Vi började med att göra en studie om vad som påverkar barn i deras lek.
Vi utgick från dataspel, framför allt spelet Minecraft och studerade vilka mekanismer som påverkar barn som spelar.
Studien resulterade i olika parametrar i lek, det vill säga lära, mäta sig, drömma och skapa, berättar Daniel Fried, en av landskapsarkitekterna. Förslaget innehåller också specifika lösningar för barn i olika åldrar.
Bland annat finns där årsringar som ett sätt att visa att parken riktar sig till alla.
Samspel skapar Lill-Valla
Lekparken Lill-Valla kommer att utformas efter arkitektförslaget "Samspel", som tog hem priset i arkitekttävlingen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!