Sju miljoner för att bli trea

Höjda ambitioner för event och besöksnäringen.

Linköping2015-10-30 07:49


Att Arenabolaget inom en snar framtid byter namn till Visit Linköping & Co är helt klart och även att en ny eventstrategi ska höja Linköping så att man 2030 är landets tredje bästa eventstad.

Nu satsar Linköpings kommun och den styrande majoriteten satsar nu sju miljoner extra utöver de pengar man redan tillstyrkt för att stärka Linköping som evenemangsstad och en destination man gärna vill besöka för upplevelser, avkoppling och shopping. Redan nu ligger Linköping bra till men bra kan bli bättre.

- Linköping har en potential att växa som besöksstad och det vill vi ta till vara på, säger det socialdemokratiska kommunalrådet Jacob Björneke vid den allra första presskonferensen i det nya showrummet på Saab Arena.

Det var 2014 som kommunen antog en ny och kaxigare eventplan. Där siktet är att bli landets tredje bästa stad på event som stora konserter, olika sportarrangemang och möten. Uppdraget har gått till det kommunägda bolaget Arenabolaget som inom kort kommer att byta till det mera passande namnet Visit Linköping och Company.

Läs mer i fredagens papperstidning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om