Skyddsombud: "Erbjud all personal gratis munskydd"

Trängsel. Oro. Dubbelt arbete. Slit. Coronarestriktioner som inte följs. Det är många lärares vardag på Linköpings skolor. Nu slår skyddsombud och facken larm.

Karin Bäckstedt, huvudskyddsombud på Lärarnas riksförbund slår larm: "Våra lärare sliter som djur. Det håller inte i längden".

Karin Bäckstedt, huvudskyddsombud på Lärarnas riksförbund slår larm: "Våra lärare sliter som djur. Det håller inte i längden".

Foto: Mikael Svensson

Linköping2020-11-27 11:05

Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund i Linköping varnar om lärarnas utsatta situation och svåra arbetsmiljö. 

– Våra lärare sliter som djur. Och det har de gjort sedan i mars. Det håller inte i längden, säger Karin Bäckstedt, huvudskyddsombud på Lärarnas riksförbund och fortsätter:

– Övergång till delvis distansundervisning på gymnasieskolor är bra, men det innebär att det ställs ytterligare nya krav på gymnasielärare. De ska bedriva både vanlig undervisning, distansundervisning och ofta också täcka upp för sjuka kollegor. Så kan man inte jobba hur länge som helst.

Hon ser och har också hört många vittnesmål om att det är omöjligt att hålla avstånd i korridorer på vissa skolor, klassrum är inte gjorda för att 32 elever ska kunna hålla avstånd och det går inte att öppna fönster i alla salar. Trots Folkhälsomyndighetens (FHM) rekommendationer att arbeta hemifrån tvingas många lärare både till fysiska möten och till att göra icke-undervisningsarbete på plats, enligt Karin Bäckstedt.

– Vi har lärare som tillhör riskgrupper och det har funnits utbrott av klustersmitta på flera skolor. Det har varit oerhört jobbigt. Våra lärare vet vikten av att hålla skolan öppen, men nu är personalen slutkörd. Det finns inga vikarier, de vill inte komma och jobba på skolor. Och oron är stor för att ännu fler lärare ska bli sjukskrivna och att de som är friska blir tvungna att ta över deras pass, säger Karina Bäckstedt.

Hon anser att tiden är mogen för att Linköpings kommun ska erbjuda gratis munskydd och visir för alla lärare som vill ha det.

– Det sägs att små barn inte sprider smitta, men det gör vuxna. Och ute på förskolorna är det fortfarande otydligt vad som gäller vid hämtning och lämning av barn. Många föräldrar och andra vuxna kommer ändå in. 

Vill du stänga alla skolor och gå över till distansundervisning?

 – Nej, men vi tar en vecka i taget. Rent krasst är det arbetsgivarens och huvudmännens skyldighet att ordna coronasäker undervisning.  

Timo Järvinen, kommunombud på Lärarnas riksförbund i Linköping vill att kommunen ska efterfråga extra vikarier. 

– Lärare ställer upp för elevernas skull, men nu, när det är högre frånvaro bland lärare, utnyttjas de som är på plats för att vikariera för dem som är sjuka. Det är ökad arbetsbelastning på lärare, det fungerar inte i längden. Man måste "spara" den egna personalen. Kommunen måste efterfråga extra vikarier och om man inte hittar dem då ska man gå via bemanningsenheter som kan anlita vikarierna, säger Timo Järvinen.

Han vill att det ska vara tydligt och klart att lärare enbart behöver fokusera på grunduppdraget och att allt annat som inte är undervisning tas bort. 

Kim Myllymäki är ordförande i Lärarförbundet i Linköping. Han vittnar också om stor oro och frustration bland medlemmarna även om situationen på gymnasieskolor, grundskolor och förskolor skiljer sig något åt. Men oroliga är alla.

– Det är viktigt nu att ställa om, men att ställa om till delvis distansundervisning ska inte innebära att gymnasielärare gör både och samtidigt. Antingen ska man undervisa på distans eller på plats. Lärare måste också kunna göra planeringsarbete hemma och göra allt digitalt som går att göra digitalt. Hela samhället har ställt om, lärare kan inte fortsätta jobba som vanligt eller jobba ännu mer, säger Kim Myllymäki.

Fakta

Från och med 24 november gick alla gymnasieskolor över till delvis distansundervisning.

Alla kommunala grundskolor är öppna som vanligt men om det saknas bemanning kan situationen förändras.

Alla förskolor är öppna men kommunens öppna förskolor är stängda.                                                                                                                                                                                                          

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!