Företaget Rubin Research har på Svenska Fotbollförbundets uppdrag genomfört en analys av evenemangets turistekonomiska effekter i värdstäderna och den turistekonomiska analysen visar också att turistomsättningen i Linköping uppgick till 9,5 miljoner kronor.
Noteras kan i sammanhanget göras att Linköpings kommun investerade drygt fem miljoner i arrangemanget på säkerhet, Fanzone och annat. Väl investerade pengar kan man tycka speciellt som det är näst intill omöjligt att utvärdera hur mycket Goodwill det ligger i att Linköping exponeras i internationell press och TV.
- Det är viktigt för Linköping att kunna vara värdstad för stora arrangemang. Fotbollen i somras blev en stor succé, både publikt och sportsligt, säger. Vi kan också se att de som besökte EM från andra städer och andra länder spenderade nästan tio miljoner kronor under besöket i Linköping. De positiva effekterna för dam- och tjejfotbollen och för stadens attraktivitet kan däremot inte mätas i pengar, kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall.
Sommarens besökssuccé utvärderad
Alla som var med under sommarens fotbollsfest på Linköping Arena eller i Fanzone på Stora torget visste redan vad som skulle presenteras på presskonferensen igår. Det blev en riktig familjesuccé och organisatorisk framgång för Linköping som värdstad i UEFA:s Dam-EM.
Arenan fylldes med folk i somras.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!