Det brådskar nu för politikerna att komma in med ett remissyttrande senast den sista november. De östgötska politikerna verkar dock ointresserade av frågan om en upprustning.
Hållbar tillväxt
Seminariet om Stångådals- och Tjustbanan hade samlat ett stort antal deltagare från i första hand berörda kommuner i Småland. Östergötlands politiker verkar till stor del helt ointresserade i frågan om en upprustning av de två regionbanorna om man skall döma av namnen i seminariets deltagarlista. Det kan synas något märkligt då östgötska politiker tidigare slagit sig för bröstet och talat om hur viktigt det är med att landsbygden skall leva och ha goda kommunikationer.
Bra kommunikation är en självklar förutsättning för att näringsliv och boende skall kunna fungera tillfredsställande i glesbygdskommunerna. Vill politikerna att hela länet ska få en hållbar tillväxt både ur ekonomisk och social vinkel måste också infrastrukturen fungera med en restid vid pendling som är acceptabel. En upprustning av de båda regionbanorna skulle ge stora samhällsekonomiska vinster visar en utredning, gjord av Per Corshammar, Tüv Süd Sverige AB, som presenterades vid konferensen. Trots detta verkar de styrande politikerna i Östergötland helt ointresserade och det är först nu "fem i tolv" som centerpartiet i Linköping börjar reagera och inser att tiden rinner iväg. Centerpartiets förre kommunalråd Gösta Gustavsson fanns på plats
-Visst behövs det en upprustning av båda banorna, men just nu ligger mycket fokus på Ostlänken för oss i Linköping. Kanske att man skulle ha valt en annan rubrik på dagens konferens och istället frågat "Vilket samhälle vill vi ha?". Då tror jag fler politiker hade kommit från Östergötland till dagens diskussion, menar Gösta Gustavsson (c). Nu blir det ju bara deltagare som tycker att det ska satsas på Stångådals- och Tjustbanan. Det blir ingen större diskussion om vilket samhälle vill vi ha.
Samarbete krävs
Landshövding Elisabeth Nilsson talade i sitt välkomstanförande om "att politikerna måste göra dom rätta avväganden och man måste prata om helheten när vi talar om infrastruktur". Ett uttalande som i hög grad pekar på att i Östergötland är det Ostlänken som gäller i järnvägsfrågan. Landshövdingen Thomas Carlzon från Kalmar län framhöll dock att det är viktigt att de två länen Östergötland och Kalmar samarbetar även om Stångådals- och Tjustbanans framtid. Man måste jobba tillsammans. Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar skulle vid en upprustning ge båda länen fördelar och inte minst tillväxtmöjligheter. Arbetspendlingen över länsgränserna skulle med all sannolikhet öka samtidigt som näringslivet skulle få bättre förutsättningar att verka, menade landshövdingen Thomas Carlzon, som också pekade på att andra järnvägssatsningar i landet givit ett uppsving i antalet resande.
Södra tänker storsatsa
Skogsföretaget Södra presenterade sina planer på en kraftig utbyggnad i Mönsterås Bruk om Stångådalsbanan upprustas. Företaget planerar att kraftigt öka sin transport av skogsråvara från inlandet och norra Småland via Stångådalsbanan till Mönsterås. Även Scania i Oskarshamn behöver få besked om hur det blir med upprustning då man har behov av säkra järnvägstransporter ut till stambanan för vidare export ut ur landet. Ulrik Thelin från Överums Bruk presenterade företagets verksamhet och tågets betydelse för arbetspendling. Företaget står inför en kraftig expansion i sin tillverkning av jordbruksredskap och är beroende av att tågkommunikationen fungerar med korta restider då man behöver rekrytera personal från både Linköping och Hultsfred. Från Astrid Lindgrens Värld, som är en av Sveriges största turistanläggningar, framhölls betydelsen av bra tågkommunikationer för att kunna öka antalet turister, i första hand från utlandet. Dessa turister bor på hotell och spenderar också pengar i städerna som ger både arbetstillfällen och intäkter till kommunerna, menade Jocke Johansson, VD Astrid Lindgrens Värld.
En upprustning av Stångådalsbanan skulle kosta cirka fyra miljarder och Region Kalmar är villiga att gå in med pengar om staten också skjuter till men från Östergötland är det i nuläget kalla handen. Ostlänken kommer att kräva stora investeringar.