Förvaltningsdirektör Anna Bertilsson från kommunens samhällsbyggnadskontor levererade en riktig nyhet i att Stångån kan komma att förändras i sitt utseende.
Brett och smalast
Det är den framtida Ostlänken, som skall ha byggstart 2017, som kan komma att kräva en avsmalning av Stångån, då den ny tågbron över kanalen kommer att gå där Stångån är som bredast.
- Ingenting kommer att vara heligt, säger Anna Bertilsson och menar att de arkitekter och logistiker, som nu skall jobba med infrastrukturen kring projektet Ostlänken genom Linköping måste ha fria händer i sina förslag. - Vi måste låta idéerna flöda fritt om hur resecentrum och infrastrukturen runt ska utformas, menar Anna Bertilsson.
- Idag är det 59 arkitektlag, både nationella och internationella, som har visat intresse för att vara med och utforma stadsdelen kring resecentrum, men vi kommer så småningom att bjuda in ett 15-tal arkitekter till en arkitekttävlan, säger Anna Bertilsson, som också presenterade hur den nya stadskärnan kommer att ligga i förhållande till dagens. Linköping kommer att växa stort norrut och har stora byggplaner för den närmaste framtiden.
Stångån blir smalare
Årets näringslivsdag, som hölls igår, samlade ett stort antal av Linköpings företagare och politiker från alla partier. Detta var fjärde gången som kommunens näringslivskontor, NU-link, anordnade seminariet, som i år hade tema "Tillväxt i Linköping".
Moderator Karin Klingestjerna och Anna Bertilsson i talarstolen. Foto: Rebecka Linde
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!