Göta kanal har årligen runt 3 miljoner besökare per år och det har länge varit en positiv utveckling av antalet turister som kommer landvägen.
Trenden i båtbranschen däremot har varit nedåtgående i flera år, men har nu börjat plana ut.
Redan nu kan AB Göta kanalbolag konstatera att säsongen för fritidsbåtar på Göta kanal är stark.
Antalet fritidsbåtar under högsäsong har i år ökat med 10 procent.
Den kundundersökning som genomförts visar också på att nöjdheten ligger i topp, 4,6 på en femgradig skala.
Glädjande
- Det är oerhört glädjande att antalet fritidsbåtsbesökare på Göta kanal utvecklas positivt. Ett tydligt kvitto på att våra satsningar på en kvalitativ kanalupplevelse uppskattas av allt fler, säger Anders Donlau, avgående VD,
AB Göta kanalbolag, ett kommenterade pressutskick. Sommarens siffror ger oss ytterligare vind i seglen och bekräftar att vi håller rätt kurs i vår verksamhet, menar han vidare.
Den bästa sommaren
Företagarna längs med kanalen vittnar om en stark sommar och om högsäsongen hörs det sägas saker som, att det varit den ”bästa sommaren någonsin” och ”all time high”.
Det för året nyöppnade Göta kanal Besökscentrum i Berg, som är första steget i en större satsning, har sen öppningen i maj haft hela 23 000 besökare.
Gynnar alla
De nya och utbyggda ställplatserna längs kanalen har haft en mycket hög beläggningsgrad.
- Den positiva utvecklingen som vi nu ser på alla områden gynnar hela besöksmålet och de cirka 100 företag som driver verksamhet längs Göta kanal, säger Anders Donlau avslutningsvis.