Stig var först i världen med att flyga Gripen

Nu är Stig Holmström pensionerad flygare, men han har fortfarande gott om luft under vingarna med sina många styrelseuppdrag och fartfyllda fritid.

Som ung fältflygare i J 29 Tunnan fick Stig Holmström lämna planet i katapultstol och landa med fallskärm. Foto: Flygflottiljen F3

Som ung fältflygare i J 29 Tunnan fick Stig Holmström lämna planet i katapultstol och landa med fallskärm. Foto: Flygflottiljen F3

Foto:

Linköping2014-04-29 06:54


Under sin tid med flygen har Jas Gripen utvecklats till ett av de främsta i världen. När Stig slutade flyga som 50-åring började han med internationell marknadsföring Sydafrika och fick resa mycket inte bara där utan också i andra världsdelar.
- Jag blev förvånad över hur många länder som känner till Sverige. Våra stora industrier är världskända. Vart jag än kommer är Sverige populärt. Vårt kunnande har hållit oss på topp i många år trots att vi är så få.

Premiärflygningen
I december 1988 var det dags. Jas 39 Gripen skulle flygas för allra första gången, och bakom spakarna satt en lagom nervös Stig Holmström som var chefsprovflygare på Saab.
Han hade förberett sig i simulator i flera år och hade ett bra markstöd av teamet med tekniker och provingenjörer.
- På den tiden var Gripen ensitsigt så jag var alldeles ensam i luften men ändå inte. Planet sänder en massa data till kontrolltornet och ett stort team var med mig. Det dök upp en massa felaktiga varningssignaler på vägen men de på marken kunde bekräfta att det inte var några allvarliga fel.

Stig Holmström har fått uppleva en fantastisk flygkarriär under en mycket händelserik era.
Stig Holmström har fått uppleva en fantastisk flygkarriär under en mycket händelserik era.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om