Målgrupp är ungdomar mellan 18 och 221 år och eventet tar bland annat upp områden som ekonomi, utbildningar,boende, arbetslivet och mycket annat som finns i vuxenlivet.
Pop upp mässa
Arrangörerna vill att besökaren ska knyta kontakter med folk i olika branscher och företag. Företagen och utställarna på mässan lämnar information om sin verksamhet och berättar även om vilka förutsättningar som ute i arbetslivet.
Idén till mässan fick en av arrangörerna David Smiljanic när han själv funderade på vuxenlivets möjligheter och sedan späddes det hela på när han pratade med sin syster som också stod i begrepp att gå ur ungdomstiden.
- Min syster går ut och tar studenten nu i sommar och jag frågade henne vad hon vill göra efter gymnasiet. Hon svarade då att hon inte hade en aning utan tyckte det var en djungel av information att ta ställning till, säger initiativtagaren David Smiljanic vidare.
- Jag tycker inte att det finns någon riktig informationsplattform för ungdomar som handlar om helheten i att förstå vuxenlivets ansvar och möjligheter. Nu har jag jobbat i ett halvår med att samla ihop en mer samlad informationsdag som kan ge inspiration och tips, berättar David som själv har prövat på vidareutbildning och en del ströjobb sedan han slutade gymnasiet.
Fri entré
Arrangemanget Saab Arena är tänkt att vara den första i en rad av mässor för att sedan genomföras i andra städer. "Ut i Livet" genomförs som en så kallad pop upp - mässa och klockan 09 00 slås portarna upp i Saab Arena fram till 16 00.
- Jag hoppas att mässan ska ge både bra kontakter med arbetsgivare och information om ekonomi, boende och arbetslivet, hoppas David Smiljanic .