Tåg för 30 miljoner kronor

Tågtrafik handlar inte enbart om förseningar inte ens om ett kommande dubbelspår mellan Järna och Linköping. Det finns andra tågverksamheter som utvecklas parallellt med de skeenden som slås upp stort i mediebevakningen.

Landstingsrådet Göran Gunnarsson tillika ordförande i trafiknämnden är glad över trafikavtalet.

Landstingsrådet Göran Gunnarsson tillika ordförande i trafiknämnden är glad över trafikavtalet.

Foto:

Linköping2014-01-27 08:01


Kollektivtrafiknämnden i Östergötland toppar inte löpsedlarna allt för ofta men den verksamhet som landstingets "trafikstyrelse" hanterar har stor påverkan på vardagens resenärer i regionen. Arbetspendling och en fungerande kollektivtrafik i närområdet är en avgörande fråga för hur tillväxtens förutsättningar ser ut.

Räckvidden ökar
Nu ska Östergötland bli en del i ett större tågtrafiksystem knutet till Mälardalsregionen. Under ett par år har några län i Mälardalen fört diskussioner med Östergötland om att samarbeta inom tågtrafikområdet. Det är först nu som man kan börja se resultaten av de förhandlingarna. Landstingsrådet Göran Gunnarsson som även är ordförande i trafiknämnden har varit djupt involverad och ansvarig för Östergötlands del i samverkansdiskussionerna hela tiden.
- Det länsöverskridande resandet har ökat kraftigt de senaste 15 åren. Bra kommunikationer med Stockholms- och Mälardalsregionen är och kommer att vara fortsatt viktiga för oss i Östergötland.
Det är en region som kommer att växa med en miljon människor fram till 2040 och då måste vi hjälpas åt. Samverkansavtalet innebär att vi tillsammans med de andra berörda länen tar ett gemensamt och långsiktigt ansvar för hela trafiksystemet. Nämnden har i dag behandlat ärendet inför beslut i kommande landstingsfullmäktige.
Samverkansavtalet beskriver hur arbetsformerna ska se ut, vilket trafikutbud som länen ska ta gemensamt ansvar för och hur kostnaderna ska fördelas, säger Göran Gunnarsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om