Tåglöst spår

Tågen mellan Linköping-Åtvidaberg och Västervik, den så kallade Tjustbanan, bör läggs ned. På så sätt kan Östgötatrafiken spara mellan fem till sju miljoner kronor per år i det kollektiva åkandet i länet. På sikt innebär det också att tågtrafiken på Stångådalsbanan är hotad.

Är det så här, tomt och öde, som östgötarna vill se tågtrafiken i Norra Kalmar län?

Är det så här, tomt och öde, som östgötarna vill se tågtrafiken i Norra Kalmar län?

Foto:

Linköping2004-01-08 07:24

Den 16 januari ska Östsams styrelse fatta beslut om framtida tåginvesteringar i länet. I ett tjänstemannaförslag rekommenderas styrelsen att ta beslut om att lägga ned trafiken på Tjustbanan mellan Linköping och Åtvidaberg år 2008. Det blir 5-7 miljoner billigare att trafikera sträckan med buss, enligt utredarna. I praktiken innebär det att tågen mellan Linköping och Västervik upphör.
Förslaget har upprört känslor i Linköping, Åtvidaberg och i Västervik. Man är förvånad över snabbheten i förslaget, att inte invänta regeringen förslag till hur infrastrukturpengar ska fördelas. Man är också förvånad och bestört över att inget samråd skett med berörda kommuner.
Men på sikt kan även trafiken på Stångådalsbanan beröras.
- Det ger fel signal till Banverket och regeringen, säger Åke Pettersson som en gång i tiden utredde Stångådalsbanans framtid.
- Jag hoppas det förblir ett tjänstemannaförslag som aldrig förverkligas, säger kommunalrådet i Vimmerby Leif Larsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om