En genomsnittlig dag i januari sålde Östgötatrafiken 3500 smsbiljetter.. Den 1 februari bytte trafikbolaget system för att köpa sms-biljetter, vilket kraftigt påverkade försäljningen.
- När vi mätte två veckor efter införandet var försäljningen 700 sms-biljetter om dagen. Nu har den ökat till ungefär 900 biljetter, säger Katarina Bratu, försäljningschef på Östgötatrafiken.
Ny lag krävde ändring
Det är alltså en lång väg tillbaka till de höga nivåer innan ändringen i sms-försäljningen genomfördes. Anledningen till att systemet ändrades överhuvudtaget var en ny lagstiftning i Sverige.
Lagen innebar högre krav på identifiering av betalaren och att den som tog emot betalningen var registrerad som betalinstitut.
Östgötatrafiken upphandlade det nuvarande systemet tillsammans med flera andra länstrafikbolag, bland andra Länstrafiken i Sörmland och Länstrafiken i Örebro.
- Vi är så nöjda som vi kan vara, utifrån att vi var tvungna att ordna det här väldigt snabbt. Men vi är inte nöjda med att vi måste tvinga våra kunder att registrera sig för att få köpa biljetter, säger Katarina Bratu.
Tappet stort för sms-biljetter
När Östgötatrafiken bytte system för sms-biljetter i februari störtdök försäljningen. Tre månader efter införandet är antalet sålda biljetter 900 om dagen - jämfört med tidigare 3500 om dagen.- Vi ser att man långsamt hittar tillbaka till sms-biljetterna, säger Katarina Bratu, försäljningschef på Östgötatrafiken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!