Tidningsbuden förlorar på nytt avtal

Kollektivavtalet är fackets verktyg för att trygga en löneutveckling. Förhandlingar i fredsplikt brukar för det mesta löpa relativt friktionsfritt. Efter en avtalsperiod sluter man ett nytt avtal som alltid garanterar ett lönepåslag i kronor och för det mesta innebär en hyfsad reallöneutveckling.

Stefan Schmieg, Jan-Eric Lundh och ombudsman Peter Johansson.

Stefan Schmieg, Jan-Eric Lundh och ombudsman Peter Johansson.

Foto:

Linköping2012-07-07 04:05


Kollektivavtalen sammanfattar summan av de anställningsförmåner en arbetstagare har och är samtidigt en av förutsättningarna för att det sker en positionsförflyttning i framåtriktning.

Undantaget
Alla som har en prenumererad dagstidning ser det som helt naturligt att gå och hämta tidningen i arla morgonstund. Speciellt på helgerna är tidningen efterlängtad tillsammans med morgonkaffet. Arbetet med att dela ut tidningen är ett hårt och stressigt jobb som kräver att man är morgonpigg. Arbetsuppgifterna tillhör inte de högst betalda i Sverige. Men alla förväntar sig en rättmätig höjning av lön och anställningsvillkor i varje nytt kollektivavtal. Det finns dock undantag, i ekonomiska kristider kan det hända att facket inom den privata sektorn står tillbaka lite i lönekraven och även i arbetstidsfrågor. Men det är undantag och det brukar alltid kompenseras när konjunkturen vänder.

Jobba utan lön
Under våren har det rått upprorsstämning bland länets tidningsbud. Anledningen till det är deras senaste avtal innehåller både arbetstidsförsämringar och mindre betalt för slitet. Det nya avtalet som Transportarbetarförbundet slöt för en tid sedan innebär bland annat att man får jobba gratis en kvart varje dag samt en lönesänkning som lök på laxen.
Det menar i alla fall Stefan Schmieg som är platsombud samt tidningsbud och Jan - Eric Lundh, tidningsbud i Linköping.
- I det nya avtalet som blev klart i oktober förra året finns det en skrivning som säger att man får jobba 15 minuter gratis där vi tidigare hade fullt betalt. Det är naturligtvis helt förkastligt, menar Stefan som har eldat upp sig rejält i frågan.
- Min tolkning av det här avtalet är att Transport struntar totalt i oss tidningsbud. Jag förlorar i runda slängar 1 200 kronor på månad på den där kvarten, det är dessutom som att ha en daglig jour då vi får sitta och vänta på en tidning som kanske uteblir.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om