Turbulensen uppstod efter att Samglas AB, som var ett franchisebolag, köptes upp av en av de stora aktörerna, Ryds glas.
Uppköpet, som skedde i höstas, innebär att många av de mindre bilglasföretagen nu stängs ute från att få reparera trasiga bilrutor.
Många är upprörda
De stora försäkringsbolagen har valt att skriva avtal med de två största aktörerna Car-glas och Ryds glas och därmed kan bilägaren inte välja reparationsverkstad, även om det skulle vara billigare och snabbare hos en mindre certifierad verkstad.
- Vi vet att många av de företag, som var med i Samglas, nu är upprörda, säger Leif Bengtsson vid Bilglas AB i Linköping. Det här uppköpet gör att många mindre företag i branschen nu kommer att få det bekymmersamt, då försäkringsbolagen inte tillåter att kunderna själva väljer var rutan skall bytas även om det blir billigare och går fortare hos ett mindre företag. Alla bilglasföretag är certifierade och följer de riktlinjer som gäller vid byte av vindruta, men nu styr försäkringsbolagen helt och hållet vem som skall göra jobbet. Det har blivit en monopolsituation i branschen, menar Leif Bengtsson.
Turbulens råder i glasbranschen
Det råder turbulens i glasbranschen sedan två stora aktörer mer eller mindre fått monopol på att reparera trasiga vindrutor på bilar.
Samglas köptes upp av en av de stora aktörerna, Ryds glas. Foto: Tommy Pettersson
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!