Hela 65 procent av svaren är positiva till den senaste utvecklingen av stadskärnan.
Med det positiva gensvaret tar nu kommunpolitiken ytterligare ett kliv för att förverkliga de visioner man har om en attraktiv stadskärna. I visionen ingår att knyta ihop Linköpings centrum över Stångån/Kinda kanal till det nya resecentrum som ska byggas. När ostlänksbeskedet har anlänt från regeringen repar kommunen mod till sig och sätter en rad olika planer i sjön, läs Stångån.
Centrum förlängning
Igår fattade en stabil majoritet i samhällsbyggnadsnämnden beslut om att lägga drygt två miljoner kronor till att förbättra situationen på Hamngatan. Kommunens ska nu vidta åtgärder för att snabba upp för pendlare blir höger körfält i varje riktning bussfiler. Belysningen ska bli intimare för att minska karaktären av trafikled. Växtlighet och färgmarkeringar ska skapa en mer inbjudande miljö och märkningen för korsande gång- och cykeltrafik ska bli tydligare.
- Det finns en stabil majoritet över blockgränserna för att ta det här beslutet. Det kan låta som småsaker, men beslutet är det första steget för stadskärnan att ta klivet över ån, säger samhällsbyggnadsnämndens ordförande Muharrem Demirok på sitt eget oefterhärmliga språk.
- På längre sikt, i och med Ostlänken och att vi bygger nytt resecentrum, fortsätter utvecklingen av området. Visionen är ett handels- och gångstråk ner mot vattnet. I flera undersökningar har Linköpingsborna sagt att de vill att vattnet ska integreras bättre.
Tvåmiljonerssprång över ån
Linköpingsborna ger i en nyligen genomförd enkät ett gott betyg över hur man upplever stadskärnan. Bättre tillgänglighet och en rikare möjlighet att promenera i centrum är några av de omdömen som drygt 300 tillfrågade personer ger som svar till samhällsbyggnadsnämndens frågor.
Muharrem Demirok provar steg ett på den nya paradgatan. Foto: Tommy Pettersson
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!