På Östra Sevedengatan genomförs stora förändringar. Byggnadsarbetare avlöser varandra och ett helt nytt butikskomplex börjar att ta sin slutgiltiga form.
ÖoB har redan fått upp sin skylt, men lokalen bredvid är fortfarande anonym.
Här ska den nystartade klädkedjan Club Xprs göra entré, men när vår tidning kommer på besök har varuhuschefen Caroline Östberg och hennes personal fortfarande mycket att göra inför den storartade invigningen.
– Det är ett minst sagt tajt schema, men vi hjälps åt att peppa varandra. Det är provdockor som ska skruvas ihop, speglar som ska putsas och mängder av kläder som ska hängas upp, men det kommer gå bra, vi är ett slipat gäng, säger hon och fortsätter:
– Förväntningarna är höga och invigningen ska bli jättekul.
Vi slår upp portarna på torsdag och håller öppet så länge det finns gäster i butiken, och jag väljer att kalla dem just gäster för att de är hitbjudna och ska känna sig välkomna när de är här.
Fjärde butiken
Med sitt huvudkontor i Borås har den unga kedjan vuxit i en snabb takt. För ett halvår sedan valde Victor Appelqvist, son till Gina Tricot-grundarna, att satsa på ett eget koncept.
Han började med ett varuhus i Norrköping, fortsatte sedan i Stockholm och Västerås för att under den här veckan påbörja sin etablering i Linköping.
– Man kan säga att det är en lågprisaffär, men absolut ingen rea eller outlet som många verkar tro. Vi har egna fabriker där vi tillverkar produkterna och i och med att vi har köpt in så stora volymer kan priserna hållas nere, säger varuhuschefen Östberg, som var med och startade upp Norrköpingsbutiken, och fortsätter:
– Unikt för det här konceptet är att vi har självscanning, vilket innebär att vi inte har någon kontanthantering. Personalen finns istället på golvet för att hjälpa kunderna, vi vill att de ska ha trevligt och gå härifrån nöjda.
Med tanken att kunderna ska komplettera sin garderob i butiken erbjuds ett stort utbud av basplagg, något som lockar familjerna.
– De som har shoppat mest i våra andra butiker är småbarnsföräldern. Jag har själv små barn och jag letar ofta efter kläder där det inte är en massa tryck, utan jag vill ansiktet på barnen ska tala själva, säger Östberg och avslutar:
– Jag vill att det här ska vara en enkel och glad butik där vi göra ett bra intryck på gästerna så att de vill komma tillbaka igen.