Unga företagare röjer i frisördjungeln

Att hitta rätt frisör kan ibland vara en djungel. Någonstans dock, bland sprayburkar, saxar och färgtuber, finns de personliga guldkornen som förvandlar ens hår från ris till ros. Frisörvalet är högst individuellt. Studenterna Martin Andersson, Marcus Padmo Jörgensen, Jens Ohring och Hampus Bergqvist ville skapa ett forum där privatpersoner lätt kan hitta rätt frisör för sig själva.

Martin Andersson och Marcus Padmo Jörgensen är två av de fem som ligger bakom internettjänsten StyleMatch.

Martin Andersson och Marcus Padmo Jörgensen är två av de fem som ligger bakom internettjänsten StyleMatch.

Foto:

Linköping2012-07-06 06:39


De fyra herrarna träffades första året på universitetet. Med skarp företagaranda och starkt engagemang började funderingarna komma kring företagande.

Tjänst för frisör och individ
Martins flickvän är frisör och det var inom den branschen som killarna såg ett problem som de ville finna en lösning på.
- Vi har skapat en webbsida för frisörer och privatpersoner.
Frisörer har varsin profilsida där med bland annat sin kontaktinformation, beskrivning av sig själva samt bilder från frisyrer de skapat.
Privatpersoner kan då enkelt hitta en frisör som passar utifrån den information som finns att ta del av, säger Martin Andersson, sälj och marknadschef för StyleMatch och civilekonomstudent.

Engagemang
Det är ett gäng driftiga, vältaliga och energiska killar som utvecklat tjänsten, som de själva beskriver som en slags dejtingsajt mellan frisör och privatperson. Tjänsten har redan testkörts och responsen de fått har varit positiv.
- Marknadsföringen inom frisörbranschen är ganska monoton. Vi tror dock att man idag vill veta mer när man söker efter något på internet, än enbart kontaktuppgifter.
Med hjälp av tjänsten kommer man till exempel kunna söka efter en frisör som är bra på till exempel att klippa kort hår eller på rakpermanent, säger Martin glatt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om