Det var i februari 2015 som en Linköpingsbo handlade badrumsinredning för 22 840 kronor. Tre månader senare upptäckte han stora fel.
Det började rinna vatten från toaletten efter att den hade monterats och på två kommoder var det sprickor.
Linköpingsbon krävde då pengarna tillbaka för de felaktiga varorna som sammanlagt uppgick till 11 970 kronor i värde.
Andra orsaker
Swedsmart, som hade sålt produkten, tyckte att en trämöbel i ett våtutrymme som utsetts för vatten och fukt som förändras i färg och struktur, endast utgjorde normalt slitage.
Det hävdade att andra saker såsom dålig ventilation eller direktkontakt med vatten på träet var orsaken till förändringen på anmälarens produkt och tyckte inte det fanns skäl för byte eller återköp.
Enligt konsumentköplagen ska den anses som felaktig bland annat om varan inte är ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används eller avviker från köpeavtalet eller köparens befogade förväntningar.
Frågan om varan är felaktig ska bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas.
Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.
Köpet hävs
Parterna är överens om toalettstolen läcker vatten och att det är sprickor i de två kommoderna som Linköpingsbon köpte.
Allmänna reklamationsnämnden anser därmed att det var fel på produkterna redan vid leveransen.
Linköpingsbon har begärt återbetalning av hela köpeskillingen, vilket med andra ord innebär att hela köpet hävs.
Nämnden anser att felen är av sådan väsentlig betydelse att han har rätt att häva köpet.
Linköpingsbon kommer därmed att få tillbaka sina 11 970 kronor mot att Swedsmart får tillbaka sina felaktiga produkter.