Järnvägsfrämjandet är en partipolitiskt obunden förening som på nationell och lokal nivå bevakar trafikpolitiska frågor. I Östergötland, och lokalavdelningen Östra Götaland, är den före detta kommunpolitikern Bengt Walla en välkänd representant. Han har bra koll på Tjustbanan, den järnvägssträcka där dödsolyckan inträffade under onsdagen – men också på Stångådalsbanan.
Enligt Bengt Walla finns det cirka 340 oskyddade plankorsningar, likt den i Hackefors, längs de båda järnvägssträckorna. Han menar att det, med nuvarande tempo, skulle ta uppemot 100 år för Trafikverket att åtgärda samtliga korsningar.
– Varje olycka blir för oss en förväntad överraskning. Så länge det finns den här typen av plankorsningar finns det risker, men att det händer just här och nu är en överraskning för oss. Det är det för alla, säger Bengt Walla och fortsätter:
– Det är ju så tragiskt att en pojke i 15-årsåldern, med hela livet framför sig, ska drabbas av det här. Jag är väldigt orolig för att det ska hända igen. Trafikverket genomför en del åtgärder här och där, men det går för långsamt.
Samtidigt påpekar Bengt Walla att de åtgärder som görs är bra.
– Trafikverket åtgärder tre–fyra korsningar per år. I Hjulsbro har de byggt en ny parallellväg till exempel – men det är ju en pengafråga för Trafikverket förstås.
I ett mejl till Trafikverket har Bengt Walla listat ett antal förslag på mindre och billigare åtgärder som Järnvägsfrämjandet anser skulle minska risken för dödsolyckor. Föreningen anser att sådana åtgärder borde vidtas i väntan på större åtgärder.
– Det man kan göra vid den här plankorsningen är att sätta upp fjädergrindar som gör att traktorer kan komma fram vid snöröjning men som skapar en dubbelkurva för den som passerar. Det skulle hålla nere hastigheten förbi övergången, säger Bengt Walla.
– Sedan är siktröjningen, att man har god sikt åt båda håll, väldigt viktigt vid den här typen av korsningar, fortsätter han.
Varför finns egentligen de oskyddade plankorsningarna?
– Det är en mycket bra fråga. Man byggde järnväg på det sättet när man byggde de här banorna. Då fanns det grindvakter och grindar. Det var säkerheten på den tiden, men när det systemet försvann uppstod en risk. Vi vill att Trafikverket ska öka tempot i åtgärdsarbetet. Plankorsningarna måste prioriteras.