Världsomspännande arrangemang

I Linköping arrangerades nyligen en världsomspännande tävling där deltagarna hade som uppgift att hitta lösningar till problem som bland annat har att göra med rymden, flygvetenskap, resor till Mars och även sådant som rör livet på jorden.

Här är deltagarna i Space Apps Challenge i Linköping. Nasa, den amerikanska rymdmyndigheten, stod bakom tävlingen som spände över hela världen. Foto: Privat.

Här är deltagarna i Space Apps Challenge i Linköping. Nasa, den amerikanska rymdmyndigheten, stod bakom tävlingen som spände över hela världen. Foto: Privat.

Foto:

Linköping2016-05-14 08:10

Det var en succé. Inte minst kvaliteten på de deltagande lagen var hög. De var duktiga både på teknik och på att berätta om sina idéer. Det är lika viktigt att på ett bra sätt kunna förklara sina lösningar, vara bra på Storytelling, som att komma på dem, påpekar Alin Mechenici som via sitt företag Highway to Business var arrangör.

I 48 timmar

Tävlingen som anordnades för femte året i rad pågick världen runt under 48 timmar och omkring 9 000 personer var involverade. Nasa, rymdmyndigheten i USA, står bakom och tävlingen kallas Space Apps Challenge och är en så kallad hackathon där människor vid datorer samarbetar för att komma med uppslag och hitta tekniska lösningar vad gäller hård- och mjukvara. I princip alla människor var välkomna, gärna med specialkunskaper i något. Allt från programmerare och ingenjörer till dataexperter, formgivare och studenter.

- Det var den största hackathon som arrangerats, berättar Alin. Sex kategorier I Sverige var det bara Linköping som deltog. Omkring 20 personer från Stockholm, Göteborg, Norrköping och Linköping kom till Creactive i Mjärdevi där det ägde rum.

- En del kom ensamma med egna idéer men till slut formades det tre lag, berättar Alin som höll i det hela tillsammans med sambon Luiza Timoc. Deltagarna hade sex olika teman att välja på: flygvetenskap, teknologi, jorden, solsystemet, resa till Mars och rymdstation. Inom varje kategori fanns några förslag på projekt, av olika svårighetsgrad, att välja.

Exempel

Några exempel: bygga en raketmodell, skapa en drönarapp eller formge astronautkläder. Två lag vann de tre priserna. Ett lag hade idéer om hur man ska fördriva tiden under den långa resan till Mars och det andra vinnande bidraget hade förslag på en app som mäter bland annat föroreningar i luften och som då kan förutse sjukdomar och därmed hjälpa både forskare och privatpersoner.

- Alla lokalt vinnande lag är med i en slutlig internationell tävling. Vinnaren får vara med om något stort, förra gången var segrande lag med om en raketuppskjutning hos Nasa, förtäljer Alin Mechenici. Bra för företag Han var imponerad av vad lagen på kort tid klurade ut. Och idéer av hög kvalitet fanns förstås jorden runt.

Alla påfund görs tillgängliga via nätet.

Med tanke på vad lagen gjort på två dagar så kan man förstå vad som skulle kunna göras med mer folk och tid. Och nu kan vem som vill fortsätta att förbättra lösningarna, påpekar arrangören. Alin Mechenici fastslår att samla människor av olika bakgrund, kunskap, erfarenhet, kön, ålder och infallsvinklar, som vid denna tävling, är något som borde göras oftare. Och i olika sammanhang, exempelvis inom företag.

Olika typer av människor finns överallt och och att ta vara på dem och vad de kan med en lämplig metod kan göra att snabba och oväntade resultat uppnås. Lösningar kan dyka upp som man aldrig trott var möjliga. Det är absolut ett effektivt sätt för företag att arbeta, avrundar en nöjd arrangör av rymdtävlingen Space Apps Challenge.

Ett lag som hade idéer om hur fritiden skulle förgyllas under en färd till Mars vann ett pris i Linköping. Foto: Privat.
Ett lag som hade idéer om hur fritiden skulle förgyllas under en färd till Mars vann ett pris i Linköping. Foto: Privat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om