Den fredagskvällen konkurrerade man med både en avgörande kvalmatch i fotboll mot Portugal och ett stort musikevenemang på TV.
3 600 besökare
I helgen var det åter dags för Linköpings stora vin- och delikatessmässa Vin i Linköping på Konsert & Kongress och precis som förra året samlades tusentals besökare och över 50 utställare till nya rekord.
– Mer än 1 100 besökare på fredagen och över 2 500 på lördagen gör att vi kan notera ett nytt rekord med cirka 3 600 besökare vilket ska jämföras med förra årets 3 400. Vi har sett en positiv ökning varje år gällande biljettförsäljningen till Vin i Linköping men i år har vi slagit rekord redan innan mässan öppnat. Till årets mässa har vi sålt 30 procent fler förköpsbiljetter än föregående år, vilket betyder att vi fortfarande har en outforskad publik i Östergötland, det känns jätte kul. menar Stanley Wong på Svenska Dryckesmässor som arrangerar mässan tillsammans med Linköping Konsert & Kongress och fortsätter.
– Vi är väldigt nöjda med utställarlistan i år. Det är en bra mix på vinutställare och kvalitativa delikatesser som passar bra med drycken, berättar Stanley Wong på Svenska Dryckesmässor som arrangerar mässan tillsammans med Linköping Konsert & Kongress.
Fler mässor på gång
Svenska Dryckesmässor arrangerar sju årligt återkommande dryckesmässor och Vin i Linköping är den mässan som stuckit ut mest när det gäller biljettförsäljning. Förutom provsmakning i montrarna fanns även möjligheten att öka sina vinkunskaper ytterligare i mässans separata provningar. I år hade deltagarna bland annat möjligheten att fördjupa sig i viner från Spanien, Tyskland, USA och mousserande viner från Champagne. Förra årets nyhet ”Vinsmart” var tillbaka och temat för i år var Champagne och mousserande viner. Här fick deltagarna tips om hur man på ett enkelt sätt kan öka smakupplevelsen. Sommeliern Nicklas Tuomela guidade deltagarna på ett enkelt och lustfyllt sätt genom korta provningar på 30 minuter.