- Intresset började egentligen med Systembolagets omställning för att få folk att dricka mindre starksprit, på 1960-talet. Idag har intresset verkligen blommat ut, säger Daniel Turpeinen, vd för Quaffable wines.
Som vinimportör besöker han vinproducenter världen över för att ta hem spännande vinsorter till restauranger och Systembolaget, som sedan landa på de svenska middagsborden i hemmen och på restaurangerna.
Skifte på gång
Länge har de kraftfulla, kryddiga vinerna dominerat marknaden, men nu ser Daniel ett pågående skifte där alltfler vingårdar håller på att omdefiniera sig själva, bland annat i Spanien och Australien, där en ny generation vinproducenter tar vid.
- I takt med att intresset ökat, kommer också en efterfrågan om större variation på vinerna från konsumenterna. Många producenter ställer nu om sin produktion till lättare, mer eleganta viner. En ny stil ska arbetas in och det kommer ta tid att få in de nya kunskaperna som krävs, säger Daniel.
För den som vill djupdyka i alltifrån druvor och framställningsprocesser, till buteljering och smakförhöjare, finns det gott om kunskap att hämta från mat- och dryck-experter, dryckesjournalister, vinprovningar och restaurangernas somelierer.
Så vad gör ett bra vin?
- Ett grundkriterie för ett bra vin är att det är rent och ärligt, att man känner druvans ursprung, alltså vilken typ av druva det är. Har det lagrats för länge tar smaken från faten över.
Men sådant som stämning och sällskap är också avgörande för smakupplevelsen, menar Daniel. Ett vin som smakar fantastiskt utomlands, kanske inte alls smakar likadant hemma.
- Jag skulle ändå säga att ett bra vin avnjuts bäst tillsammans med ett gott sällskap.
Vad får man betala för ett bra vin?
- Det beror så mycket på varifrån vinet kommer. Du kan få enkla viner för 70 kronor, men betalar du mellan 100 och 150 kronor får du ett betydligt mer komplext vin.
Så ett dyrare vin är ett bättre vin?
- Ett dyrt vin är inte alltid en garanti, men det ökar chanserna för ett riktigt bra vin, säger Daniel.