Ytterring ska byggas om för 27 miljoner

Nyligen beslutade kommunen att lägga 27 miljoner kronor i en extra satsning i yttre ringleden för att få ökad framkomlighet och högre kapacitet i Linköpings trafiksystem.

Linköping2017-12-04 08:05

Linköpingsborna blir allt fler och det ställer stora krav på ett trafiksystem som är effektivt, tillgängligt och miljömässigt hållbart. Stadsbyggnadskontoret ska därför ta fram förslag till hur kapaciteten på yttre ring och dess infartsleder ska bli större för kollektiv-, bil- och cykeltrafik.

– Det är viktigt med god framkomlighet i trafiken för att Linköpingsbornas vardag ska kunna fungera oavsett vilket färdsätt man använder. Vi vet att det finns enkla åtgärder som kan göra stor skillnad och de vill vi nu göra något åt. Det kan handla om särskilda svängfiler i ett antal rondeller och mer utrymme i svängfiler, säger samhällsbyggnadsnämndens ordförande Elias Aguirre (S) och fortsätter.

Felande länken

En utredning ska presenteras för samhällsbyggnadsnämnden under våren 2018 och åtgärder ska genomföras 2018-2019 för att peka ut vad som kan bli aktuellt. Tänkbara åtgärder kartläggningar av människors resor och sedan riktade insatser för att påverka val av transportsätt. Anpassningar av cirkulationsplatser på yttre ring där några är på det statliga vägnätet, kräver samarbete med Trafikverket. Trimning av befintliga trafikljusanläggningar och ändrad utformning av vägkorsningar.

Ullevileden

När det gäller vilka rondeller som blir prioriterade nämns den i Kallerstad, Saabrondellen, och rondellen i Kåparp.

Men nu kvarstår frågan; När ska den felande länken färdigställas så att ringleden blir en sluten cirkel? En hel ringled behövs för att öka framkomlighet och få en högre kapacitet i Linköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om