I Linköping kostar det att parkera, i princip överallt. Det innebär att de som haft möjlighet att parkera gratis vid sina jobb har varit lyckligt lottade. Eller – sett ur skattemyndighetens ögon – haft en löneförmån som staten nu vill ha betalt för. En kostnad som påförs såväl arbetstagaren som arbetsgivaren.
– Arbetstagaren måste annars ta upp förmånen till beskattning och arbetsgivaren måste betala arbetsgivaravgift för p-platserna och det vill kommunen inte göra, säger Matts Skeppstedt, marknads- och affärsutvecklare på det kommunala parkeringsbolaget Dukaten.
Sedan i våras har bolaget i samarbete med verksamhetschefer vid de olika kommunala arbetsplatserna sett över hur man ska hantera frågan om parkering. Det säger Matts Skeppstedt, marknads- och affärsutvecklare på Dukaten. Men betalkravet gäller inte överallt. Vissa mindre orter är undantagna. Skälet är enkelt; är det gratis att parkera på orten så är det ingen förmån att slippa betala på ett visst ställe.
Under hösten har det kommit upp p-skyltar med nya förhållningsregler utanför många verksamheter. Men de riktigt starka reaktionerna har uteblivit, enligt Matts Skeppstedt.
– De flesta anställda har varit väldigt förstående. De tycker inte det är kul att tvingas betala, men de förstår åtgärden och har i många fall bara väntat på att det ska hända, säger han.
Betalkravet påverkar också andra, inte bara personalen. Det kan handla om besökare till ett äldreboende eller föräldrar som ska hämta barn på förskola eller skola.
Enligt Matts Skeppstedt är verksamhetscheferna med och utformar de regler som ska gälla för just den enskilda arbetsplatsen. Då har de ansvariga möjlighet att vika någon eller några p-platser där en besökande kan få stå en kortare stund. Eller välja modellen att låta en besökare hämta ett tidsbegränsat parkeringstillstånd.
Även om förändringen i första hand handlar om en anpassning till skattelagstiftningen så kan en effekt vara att flera – som har möjlighet att välja – väljer andra transportsätt än bilen. Faller transportvalet på cykel eller kollektivtrafik kan det i sin tur ha en positiv effekt på klimatavtrycket.
En annan effekt av förändringen kommer att vara att övervakningen – med p-vakter – på parkeringsplatser med tidsbegränsad gratisparkering för besökande måste öka.