Chefen om första månaderna i Vimmerby: "Absolut varit rörigt"

6 februari öppnades portarna till nya matbutiken Willys i Vimmerby.
Hur har egentligen de första månaderna varit?
– Nu har vi sakta men säkert börjat komma in i det, säger butikschefen Patricia Nelsén.

Patricia Nelsén, butikschef Willys Vimmerby, vittnar om att det varit ett par hektiska månader.

Patricia Nelsén, butikschef Willys Vimmerby, vittnar om att det varit ett par hektiska månader.

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Livsmedelsindustrin2025-04-14 06:00

På den krispiga torsdagsmorgonen 6 februari vankades det öppning för Willys i Vimmerby.      

Med bandklippning, fika och goodiebags välkomnades Vimmerbyborna in i den stadens nya matbutik.     

Nu har det gått ett par månader och Patricia Nelsén vittnar om en hektisk period för henne och medarbetarna.     

– Det känns som vi jobbat i ett år åtminstone, man vänjer sig vid alla rutiner fort. Personalen har kommit in mycket bättre i allting. Många av medarbetarna kom från helt andra branscher, eller hade åtminstone ingen erfarenhet från Willys.      

Var det rörigt i början och mycket att ta in för personalstyrkan?     

– Ja, det var jättemycket att ta in för många. Det är en sak att ha en helt färdig butik och bara öppna dörrarna för kunderna. Men sen börjar varorna säljas och de ska fyllas på igen och så vidare. Det är så mycket bakomliggande rutiner som man inte känner till som kund i en butik. Så det har absolut varit rörigt för medarbetarna, i och med att det är väldigt mycket att håll koll på, säger Patricia Nelsén.

Däremot har det funnits stöttning ända från starten, bland annat från Willys etableringsteam.

– Nu har vi sakta men säkert börja komma in i det. Och nu laddar vi för sommaren där vi hoppas på en dunderförsäljning när Astrid Lindgrens Värld öppnar.

Och från och med nu kommer kunderna se ytterligare nya ansikten runtom i butiken.    

– Vi har börjat med sommarrekryteringen och en del har redan påbörjat sin introduktion, vilket det kommer bli mer av framöver.    

undefined
Aktivitet vid kassorna på Willys i Vimmerby i samband med öppningen 6 februari.
undefined
Besökarna på Willys kunde avnjuta gratis kladdkaka.

Har ni stora förhoppningar inför sommaren i och med ert läge i stan?   

– Ja, det har vi. Vi hoppas att många campinggäster kommer till oss som kunder.   

Kort efter Willys öppning inleddes en veckolång bojkott mot de stora matkedjorna. Patricia Nelsén menar att de inte känt av den.   

– Vi kom skonsamt undan. Just i vår butik var det inget som vi reflekterade över. Det har varit ett väldigt jämnt flöde.   

I en uppmärksammad insändare, ett par dagar efter butikens portar öppnades, frågade sig en läsare om det inte behövs ett övergångsställe på Vimmerbyallén för de som tar sig till Willys via fots.   

Har kunder valt bort er på grund av det?   

– Nej, det har jag inte fått höra från någon kund eller medarbetare. Men från vårt personalrum ser man mycket kunder som genar över vägen.

Men det är inget ni tänkt framföra (till kommunen) att ni vill se?

– Nej, inte just nu och det är ju upp till kommunen, inte oss. Som läget är nu klarar vi oss och i sommar blir det många kunder som kommer från andra hållet. För vår del är det ingen fara.   

Annars, hur har försäljningen sett ut dessa månader och har ni nått era mål?

– Jag kan bara säga att allting gått bra.   

Du vill inte vara mer specifik än så?  

– Nej, vi uttalar inte oss om det. Utan det är Willys centralt. 

Även om det, enligt Nelsén, gått bra för butiken inledningsvis finns det inte några planer på att utöka den tillsvidareanställda personalstyrkan.

– Det blir ju en topp på sommaren i och med att Vimmerby är en sommarstad. Sen kommer vi tillbaka till "vanliga" månader. Vi kommer anställa så att vi fyller behovet för sommaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!