Fartyget kan bli kvar länge

Det har gått två dygn sedan ett lastfartyg strandade i norra Tjust skärgård. Bärgningsföretag och försäkringsbolag har under dagen diskuterat kring hur man ska bärga bjässen på 139 meter.

Foto: Rickard Olsson

Loftahammar2018-07-25 19:00

Lastfartyget som gick på grund i måndags har tagit skada på skrovet och en av bränsletankarna. Uppståndelsen har varit stor då överstyrman gripits för sjöfylleri. I dagsläget jobbar bland annat Pär-Åke Eriksson, stationschef på kustbevakningen i Västervik med ärendet.

Varför har fartyget hållit fel kurs i fyra timmar?

– På havet får man färdas fritt precis som på land. Du väljer själv vilken väg du vill åka. Man ser kusten ungefär en timme innan man kör in i den, men i det här fallet har överstyrman inte varit nykter.

Vad säger du om den kritik som riktats mot Kustbevakningens arbete, borde ni ha sett fartyget innan det gick på grund?

– Det finns inte något land i världen där kustbevakningen övervakar alla fartyg. Det finns minst 2 000 fartyg som rör sig i Östersjön. Kustbevakningen har inte i uppdrag att övervaka och kontrollera hur de rör sig.

Hur jobbar polisen i dagsläget?

– Man förhör fler i besättningen och överstyrman är fortfarande anhållen.

Vad kan du berätta mer om läget i allmänhet?

– Bärgningsföretaget är ombord och diskuterar med försäkringsbolaget om hur man ska lösa bärgningen. De tittar på ritningar och skador. Jag var själv ombord idag och stämningen är lugn. Det är 19 man i besättningen och de jobbar i sina skift. Överstyrman hörs av Statens Haverikommission. Det är ett stort arbete. I min värld har vi inget fartyg som gått loss innan helgen, säger Pär-Åke Eriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om