Fartyget är drygt 130 meter långt och seglar under Panamaflagg. Enligt Tord Olsson, boende i Flatvarp, verkar det ha kommit rejält ur kurs.
– Det kom in nu på morgonen och har gått på grund utanför det yttersta skäret. Normalt åker inga båtar där. Det är ingen farled och många grund på platsen, säger han.
Enligt Tord Olssons brorson Rikard Olsson, som varit ute nära platsen, står fartyget rejält på grund.
– Kustbevakningen och sjöräddningen är på plats och det verkar inte vara någon fara för besättningen, säger han.
Enligt webbsajten www.marinetraffic.com var fartyget på väg mot Södertälje när det gick på grund.
Per-Åke Eriksson, stationschef på Kustbevakningen i Västervik, tror att man kommer att behöva jobba med fartyget under flera dagar framöver då det grundstött i en hög hastighet och kan vara svårt att få loss.
Först kom det uppgifter om att kaptenen på båten hade omhändertagits av polisen, men sedan visade det sig att det handlade om den styrman som var ansvarig vid tillfället. Mannen greps misstänks för sjöfylleri.
– Han fördes till en vårdcentral för provtagning och sedan togs han till polisstation för förhör, Calle Persson, presstalesperson vid polisen.
Styrmannen är också misstänkt för vårdslöshet i sjötrafik samt miljöbrott då fartyget ska ha läckt ut olja.
– Om provtagningen visar på påverkan kommer han förmodligen bli anhållen. Jag ska inte föregå åklagaren men han är utländsk medborgare och då brukar de vanligtvis anhållas, sa Calle Persson tidigare under dagen.
På måndagskvällen hade den misstänkte mannen anhållits.
Valdemar Lindekrantz på Kustbevakningens presstjänst bekräfta att fartyget har läckt ut hydraulolja.
–Vi har konstanterat ett mindre utsläpp av hydraulolja. Vi misstänker att det skett i samband med grundstötningen, säger han.
I nuläget är det svårt att avgöra hur stor läckan är då hydraulolja är en lätt olja som snabbt sprider sig, uppger Kustbevakningen.
– Det rör sig inte om tjock mineralolja som många kanske tänker på när de hör oljeläckage, säger Valdemar Lindekrantz.
Ett fartyg åkte till platsen för att förhindra oljan från att sprida sig ytterligare.
– Man kommer lägga ut en så kallad länsa runt området för att avgränsa oljeutsläppet.
Från politiskt håll har grundstötningen väckt oro. Liberale riksdagskandidaten Sverker Thorén har länge arbetat med oljehotet mot Östersjön.
– Det finns fortfarande mycket kvar att göra för att säkra oss och Östersjön mot oljeolyckor. Uppgifterna om läckage är ännu osäkra men bara faktum att ett mycket stort lastfartyg hamnat där ingen farled finns men många grund är djupt oroande, säger han och fortsätter:
– Panamaregistreringen kan innebära att fartyget inte uppfyller de krav bland annat på säkerhet som vi drivit på för och fått fram inom EU. Arbetet med att få loss fartyget kommer att ta tid. Det är bara att hoppas att mängden olja som finns ombord och eventuellt kan läcka är liten och kan tas omhand. Oavsett hur det går, visar själva händelsen på att en nationell mycket mer aktiv trafikövervakning behövs, inte bara i Finska viken och Öresund utan i hela egentliga Östersjön.