I dag drivs den kommersiella skärgårdstrafiken under sommarhalvåret av Rais Skärgårdsturer. KLT har tagit över den del av trafiken som går resten av året, några turer som förut kommunen subventionerade, men som nu finns som en slags närtrafik. Den sköts året om av Solidö skärgårdstaxi.
Men inom ett par år kan det se annorlunda ut.
Under tisdagen samlades olika intressenter, bland annat KLT, Oskarshamns kommun, Sparbanksstiftelsen och Västerviks kommun, för att diskutera hur framtidens trafik ska se ut. Med på resan var bland andra kommunstyrelsen ordförande Tomas Kronståhl (S).
– Vi jobbar på att få till en ny lösning på trafiken. Dagen har varit intressant, vi har fått se och höra hur skärgårdsbor och företag har haft det, och vad de vill ha i framtiden, säger han.
Än så länge är man långt ifrån beslut. Exakt hur den nya trafiken ska komma att se ut, och framförallt vem som ska driva den, är fortfarande frågor som måste utredas, menar Kronståhl.
– Min bild är att det vore önskvärt med ett slags samarbete mellan flera kommuner och med KLT. Men fråga om hur det hela ska drivas är fortfarande öppen.
Något som däremot verkar mer klart är att Kronståhl tror och hoppas på en lösning där Västerviks kommun genom ett kommunalt bolag är med.
– I den bästa av världar så tror jag att vi har ett kommunalt bolag som kör trafik, både turisttrafik och kollektivtrafik åt KLT och förhoppningsvis är två kommuner med.