Lugnet kring det grundstötta lastfartyget

Det jättefartyg, Makassar Highway, som gick på grund i måndags morse sitter ordentligt fast på grundet vid norra Tjust skärgård. Ombord finns drygt 1 200 bilar och 19 besättningsmän. Västerviks-Tidningens reportrar fick tillfället att följa med Kustbevakningen ut för att ta en närmare titt på mastodonten.

Kustbevakningen jobbar på att få en säker bärgning av fartyget.

Kustbevakningen jobbar på att få en säker bärgning av fartyget.

Foto: Filip Gustafsson

Loftahammar2018-07-26 18:00

I måndags morse fick kustbevakningen i Västervik in ett larm om en grundstötning utanför Flatvarp i norra Tjust skärgård. Det gällde ett lastfartyg på 139 meter som seglade under Panama-flagg. Överstyrman greps misstänkt för sjöfylleri men släpptes på torsdagseftermiddagen efter att ha godkänt ett strafföreläggande. Han dömdes till 60 dagsböter. Sedan i måndags har Kustbevakningen legat i konstant arbete med att undersöka skador och oljeläckage på fartyget. Pär-Åke Eriksson är stationschef på Kustbevakningen i Västervik och han berättar att fartyget är allvarligt skadat.

– Fartyget körde upp på grundet i full hastighet, 14 knop, och hela undre delen av fören blev avhyvlad vid kollisionen.

Vatten läckte in och en av bränsletankarna blev ordentligt förstörd.

Det är lugnt på havet när vi åker ut i Kustbevakningens båt för att ta en närmare titt på fartyget. Makassar Highway byggdes 2001. Hon ligger stilla i vattnet cirka tio minuter utanför Flatvarp. Men kommer man bara närmare ser man att hela fören, vilken utgör nästan hälften av fartyget, är ovanför vattenytan. Den röda markeringen längs skrovet som i normala fall ska vara dold under vattnet, är fullt synlig.

– Hon är formad som ett badkar, vilket gör att en stor del av fartyget vilar på grundet, säger Pär-Åke Eriksson.

Han har själv varit ombord på det panamanska lastfartyget och säger att han upplevde det som något omodernt. Lastutrymmet är packat med Volkswagenbilar och Cabrioleter, 1 200 stycken.

– Om en bil, blygsamt räknat, kostar 250 000 kronor, kan du själv tänka ut värdet på lasten.

Ett par besättningsmän går runt uppe på däck, några talar i telefon, andra talar med varandra. De finns 19 personer ombord på Makassar Highway, men besättningsstyrkan är 20. Överstyrman greps i tisdags morse för sjöfylleri efter att ha blåst 0,38 promille. Han släpptes i torsdags eftermiddag efter ha godkänt strafföreläggandet på 60 dagsböter. Alla i besättningen är från Polen.

– De var i land här i veckan och åkte in till Loftahammar för att handla, annars sköter de underhållet av båten som i vanliga fall, berättar Pär-Åke Eriksson.

I dagsläget förhandlar bärgningsföretaget och försäkringsbolaget med varandra om hur bärgningen ska finansieras. Ärendet diskuteras i Tokyo där försäkringsbolaget finns. Dykningsarbetet och analysen av skeppet är färdig. Makassar Highway var på väg till Södertälje med 1 200 bilar som måste levereras, hur det ska gå till är i dagsläget oklart. Förhandlingarna får avgöra den saken.

Vi står ute på däck, med jättefartyget bakom oss.

– Det är väldigt lugnt här ute och det lugnet vill vi behålla, säger Per-Åke Eriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!