Oklart när fartyget kan bärgas

Det var i måndags morse som det stora lastfartyget gick på grund i skärgården utanför Loftahammar. En komplicerad bärgning väntar och det är fortfarande oklart när båten ska bärgas och vem som ska göra det.

Foto: Rickard Olsson

Loftahammar2018-07-26 09:30

Båten var på väg från Couxhafen i Tyskland till Södertälje, lastad med 1 200 bilar. Fartyget skulle egentligen tagit kurs på Nynäshamn, men bytte och styrde mot Loftahammar för att få bättre mobiltäckning. Kursändringen skedde tidigt på måndagsmorgonen omkring fyratiden och fyra timmar senare satt de på grund. Farten de höll var ungefär 14 knop.

På frågan om Kustbevakningen skulle kunna upptäckt båtens kursändring och förhindra kollisionen får vi svaret att de inte varit möjligt. Den kursen båten använde är den som många fartyg använder för att ta sig in till Västervik och var alltså ingen ovanlig kurs, förklarar Kustbevakningen.

Fartygets underdel tog mycket skada vid kollisionen. Man kan beskriva det som att den del av fören som ligger under ytan är "avhyvlad". För att kunna få bort fartyget krävs det att man bogserar den samma väg som den färdades i.

De senaste dagarna har Kustbevakningen fokuserat på att skapa sig en lägesbild av fartygets skador med hjälp av dykare samt att stoppa oljeläckaget.

- Just nu försöker vi hålla oss lugna och ta kloka beslut. Vi väntar på att få reda på vilket bärgningsbolag som ska få bort båten. Jag hoppas det inte dröjer allt för länge, säger Pär-Åke Eriksson, vid kustbevakningen.

Det finns inget pågående oljeläckage från fartyget just nu. Men minst en tank är skadad, meddelar Kustbevakningen. Det är oklart hur mycket olja som släppts ut i vattnet.

- Dykningsarbetet är alltså helt avslutat här. Vi väntar på att få reda på vem som ska betala för bärgningen, fortsätter han.

Bärgningsplanen kommer förhoppningsvis under torsdagen. När den är godkänd ska ett lämpligt bolag utses för att sköta bärgningen. När detta sker är omöjligt att svara på.

– Det kommer bli en väldigt komplicerad bärgning. Skrovet är trasigt och man måste vara försiktig, säger Per-Åke Eriksson.

Totalt 19 besättningsmän är kvar på båten och arbetar med underhållningsarbete och städning. Det pågår en förundersökning om hur fartyget kunde gå på grund. Överstyrman är fortfarande anhållen, beslut om häktning tas troligtvis idag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om