Fartyget gav sig av från Cuxhaven i norra Tyskland vid 16-tiden i lördags, enligt uppgifter från webbsajten www.marinetraffic.com. Fartyget var på väg mot Södertälje men hade knackig mobiltäckning så man ställde kursen mot Loftahammar.
– Kursen korrigerades inte och man behöll samma hastighet, säger Per-Åke Eriksson, på Kustbevakningen i Västervik.
Till slut körde lastfartyget fast på grundet sydost om Flatvarp i norra Tjust skärgård.
– Man behöver inte vara expert för att förstå att det inte var någon på bryggan, säger Per-Åke Eriksson.
Just nu hålls förhör med överstyrman på polisen i Västervik, samtidigt som besättningen är kvar ombord.
– De får inte gå av eftersom de ansvarar för lasten och fartygets säkerhet. Ingen känner fartyget så bra som besättningen själva. Även befälhavaren är kvar.
Kustbevakningen har under dagen påbörjat skadeinventering med undervattenskameror och beräknar i eftermiddag ha en klar bild över hur man ska jobba vidare.
När lastfartyget körde på grundet skadades bogpropellerrummet i den främre delen av båten. En del hydraulolja läckte ut men flödet har nu stoppats.
Per-Åke Eriksson säger att lastfartyg som går på grund är en ovanlig företeelse, men befälhavaren har rätt att köra sina egna vägar till sjöss och olyckor kan självklart ske. Den uppmärksammade grundstötningen med skeppet Costa Concordia utanför Italien för några år sedan är ett typexempel.