Det gamla stationshuset i Källvik hade mer karaktären av ett förråd.
Det hus som nu håller på att byggas, blir en riktig stationsbyggnad med möjlighet att övernatta i och gemensamma utrymmen.
För allmänheten blir det också en positiv nyhet: en del av byggnaden kommer att inrymma en offentlig, handikappvänlig toalett, i stället för det utedass som har funnits tidigare.
Torbjörn Karlsson, som är stationschef i Källvik, ser fram emot att de ska få ett nytt stationshus, som passar bättre för verksamheten.
– Jag hoppas att det ska vara klart till sommaren.
Vi har i tidigare artiklar skrivit om att sjöräddningen i Loftahammar söker fler frivilliga sjöräddare.
Hur ser det ut med det just nu?– Det är inget akut just nu, men vi har alltid behov av att vara fler, säger Torbjörn Karlsson.
Om det är någon som vill vara med och hjälpa till, är han eller hon välkommen att kontakta honom.
För mer än hundra år sedan var svensk sjöräddning så dålig att den användes som ett internationellt skräckexempel.
Vändpunkten kom 1907. Då tog Albert Isakson initiativ till att bilda Svenska Sällskapet för Räddning af Skeppsbrutne – numera kallat Sjöräddningssällskapet.
Sällskapet har 71 räddningsstationer i Sverige. En av dem är alltså stationen i Källvik, RS Loftahammar, som har funnits sedan våren 1997.
Sammanlagt i Sverige finns 2 300 frivilliga sjöräddare, som är beredda att rycka ut, dygnet runt, året om.