Det grundstötta fraktfartyget, MakassarHighway, sitter sedan i måndags morse fast på grundet vid Norra Tjust skärgård. Det efter att det 139 meter långa fartyget ändrat kurs för att få bättre mobiltäckning på sin väg till Södertälje. Ombord finns 1 200 bilar och 19 besättningsmän. Överstyrmannen anhölls efter händelsen misstänkt för sjöfylleri men släpptes efter att ha godkänt ett strafföreläggande. Kustbevakningen har legat i konstant arbete med att undersöka skador och oljeläckage på fartyget. Som säkerhetsåtgärd har man omringat fartyget med länsor för att fånga upp eventuella läckage.
Under lördagseftermiddagen meddelade Kustbevakningen i ett pressmeddelande att arbetet försvårats på grund av hårda vindar på upp till 10 sekundmeter. Det har fått det stora fraktfartyget att vrida sig vilket har lett till att en mindre mängd olja har läckt ut. Hur mycket är okänt.
‒ Inga öar i närområdet riskerar ett oljepåslag i nuläget. Vi karterar haveriplatsen med hjälp av ett av våra specialutrustade flygplan och undersöker från vilken tank oljan kan komma ifrån, säger räddningsledare Roger Gebauer i pressmeddelandet.
Någon bärgningsplan är ännu inte godkänd av Transportstyrelsen. Sedan i fredags finns en så kallad beräkningsexpert ombord på fartyget för att räkna på fartygets stabilitet.
‒ Vi ser allvarligt på situationen och är måna om att bärgningen sker så fort som möjligt. Vårt fokus är att den närliggande miljön ska skonas från oljan, säger Roger Gebauer.
LÄS MER: Bärgning av grundstött fartyg dröjer
LÄS MER: Överstyrman erkänner brott