Vill starta upp bilpool i Loftahammar

Torgny Kindh från Loftahammars intresseförening vill att det ska starta en bilpool, för pendling till Västervik.

Torgny Kindh hoppas på en bilpool för smidigare samåkning till och från Loftahammar.

Torgny Kindh hoppas på en bilpool för smidigare samåkning till och från Loftahammar.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Loftahammar2018-05-29 11:00

Arbetsnamnet för bilpoolen är Loftahammarsexpressen. Målgruppen är personer som pendlar från Loftahammar till Västervik, och planen är att göra det som ett pilotprojekt under 24 månaders tid, i samarbete mellan intresseföreningen, kommunen och Kalmar länstrafik, KLT.

Själva idén med projektet är "att undersöka om det för KLT är möjligt att uthålligt, via en lokal samarbetspartner, kunna bedriva en direktlinje från mindre orter till centralorten."

Bilpoolen skulle enligt förslaget bestå av niositsiga elbilar, som kan köras på B-körkort. Passagerarna ersätter bilpoolen med driftskostnaden och KLT med en krona per personkilometer. Tänkt restid Loftahammar–Västervik är 35–45 minuter.

Torgny Kindh är medveten om att det finns en tröskel hos många människor att börja samåka. Det handlar om att kunna visa på fördelarna:

– Man måste se att man kan åka iväg i rätt tid och få ner driftskostnaden och tiden.

Som en stor fördel nämner han att man kan åka från dörr till dörr. En fast tidtabell ska tillämpas, från Loftahammar klockan 07 och tillbaka från Västervik klockan 17.

I en beskrivning av projektet står det att det lever upp till flera miljömål: "Både lokalt, regionalt och nationellt är de politiska övergripande målen att åka mer kollektivt, samåka mer och minska föroreningar från transportsektorn."

Tanken är att de bilar som används i poolen ska leasas.

Men det är inte bara pendlare som åker Loftahammar–Västervik som kan vara med i bilpoolen, utan även pendlare till Gamleby, om de kan tänka sig att gå av vid E22, plus ungdomar på gymnasiet i Västervik som vill bo kvar hemma i Loftahammar.

KLT har varit med i diskussionerna vid flera tillfällen, men har sedan valt att inte gå vidare med projektet, till Torgny Kindhs besvikelse.

Conny Karlsson är strategisk utvecklingschef på KLT. Han förklarar varför det blev nej, denna gång:

– Vi har inget uppdrag inom allmän kollektivtrafik att anordna bilpooler. Vi har att jobba oss in på ett helt nytt område, om vi skulle kunna göra det.

Samtidigt är det mycket som händer på det här området, så det kan finnas anledning att damma av frågan igen, så småningom.

– Branschen tittar på nya alternativa sätt att förflytta sig. Det är ett intressant projekt, men vi är inte riktigt redo att starta just nu. Vi har inte stängt dörren, men pausat lite.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!