Högtryck hos LMV – producerar mer än på många år

Christin Jansson är vd på Lönneberga Mekaniska Verkstad, ett tjänsteföretag som gör allt enligt ritning till kund, främst trucktillverkarna. Bakom henne svetsas detaljer samman till ett chassi till Storebroföretaget Semax Material Handling AB.
Christin Jansson är vd på Lönneberga Mekaniska Verkstad, ett tjänsteföretag som gör allt enligt ritning till kund, främst trucktillverkarna. Bakom henne svetsas detaljer samman till ett chassi till Storebroföretaget Semax Material Handling AB.

Osäkerheten till följd av covid-19 har fått LMV:s kunder att flytta hem tillverkning från utlandet till Sverige. Det gör att företaget vuxit med mer personal och producerar mer än på många år.

Lönneberga 28 september 2021 06:00

– Det gör att vi vågat höja ribban och räknar med en omsättning på 46 miljoner kronor i år, jämfört med 37 miljoner i fjol. Förutsättningarna är bra och tack vare två utbyggnationer på 2000-talet finns det lokaler att växa i. Det är annars många gånger det som är problemet.

Det säger Christin Jansson, vd på Lönneberga Mekaniska Verkstad, som märkt av den föränderliga vind som blåst sedan coronapandemin bröt ut. Anledningen till att det går bättre i dag, än på många, många år är omvärldsbaserad.

LMV, som jobbar mycket mot den tyngre fordonsindustrin, byggnadsindustrin och infrastrukturprojekt, har egentligen haft det tufft ända sedan krisen 2008-2009. 

Det ledde till att Kina kom in i bilden och branschen blev prisutsatt. Alla ville handla utomlands, men sedan euron blev så dyr och framför allt sedan covid-19 kom, har kunderna märkt att det inte längre är så självklart att bara titta utomlands.

– Det såg inte bra ut när pandemin började, då drog många av våra kunder ner och permitterade. Efter hand som tiden gått har de lyckats sälja bra och vi åkte med på tåget så att säga och sedan man börjat titta på alternativ närmare och flyttat hem tillverkning till Sverige tillverkar vi mer än på länge. Vi får backa många år för att komma upp i samma produktion, berättar Christin Jansson.

undefined
För tillfället hjälper LMV andra dotterbolaget i Halmstad, att tillverka detaljer till en 1 700 ton tung bro till Trollhättan.

Som mest jobbade ett 50-tal personer på LMV, som är ett av två dotterbolag till Thomas Janssons förvaltning, för att senare störtdyka till runt 15 vid krisen. 

Christin Jansson är tacksam över att företaget överlevt de tuffa åren, det hängde en tid på en smal tråd, erkänner hon.

– I dag är vi 28 anställda och för att klara produktionen hyr vi in fem personer. Nu ligger utmaningen i att hitta personal med rätt kompetens. När jobben varit borta så pass länge, har nästan en hel generation gått i pension, och det har inte fyllt på, på samma sätt inom branschen.

undefined
Osäkerheten till följd av Covid-19 har fått LMV:s kunder att flytta hem tillverkning från utlandet till Sverige. Nu har man mer att göra än på många, många år. Här jobbar Göran vid en bäddfräs.

Finns det chans att det blir några nyanställningar?

– Vi vill kunna hyra in vid toppar, men målet är att fylla på med egen personal, det kan vara sex månader bort. Vi behöver utöka både på produktion- och kontorssidan, där skulle vi behöva stärka upp med en tekniskt intresserad person.

Hur ser du på risken att tillverkning flyttas utomlands på nytt, när allt lagt sig?

– Vi hoppas förstås att trenden är här för att stanna. Och vi satsar på det.

undefined
"Det är jätteroligt att få komma hit till LMV och prata om angenämna bekymmer, hur vi ska kunna leverera i tid och alla utmaningar som följer med det, istället för att företaget ska hänga på en skör tråd som verkligheten varit tidigare", säger Christin Jansson, här tillsammans med Khaled Ehsai, som monterar tankar till en kund.
Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

 
 
 
 
 
 
Ämnen du kan följa